Zamknij

Jan Paweł II. Człowiek, Polak, święty

Jan Paweł II. Człowiek, Polak, święty

Wystawa Jan Paweł II. Człowiek, Polak, święty jest pokonkursową prezentacją prac nadesłanych przez twórców nieprofesjonalnych i wytwórców rękodzieła artystycznego z terenu regionu radomskiego na konkurs o tym samym tytule. Wernisaż wystawy odbędzie się 24 kwietnia 2014 o godzinie 16.45

Wystawa Jan Paweł II. Człowiek, Polak, święty jest pokonkursową prezentacją prac nadesłanych przez twórców nieprofesjonalnych i wytwórców rękodzieła artystycznego z terenu regionu radomskiego na konkurs o tym samym tytule. Cele konkursu oraz wystawy to przede wszystkim pragnienie uczczenia pamięci wybitnej postaci Jana Pawła II z okazji Jego kanonizacji, a także dokonania przeglądu oryginalnej twórczości ludowej, rękodzieła artystycznego i plastyki amatorskiej naszego regionu. Prezentowane prace to pogłębiona refleksja na temat wpływu Papieża Polaka na codzienne życie, ich postawę obywatelską, rodzinną i osobistą. Wernisaż wystawy odbędzie się 24 kwietnia 2014 o godzinie 16.45

Kanonizacja Jana Pawła II odbędzie się w dniu szczególnym, będzie to Niedziela Miłosierdzia Bożego przypadająca na 27.04.2014 r. To właśnie Papież z Polski ustanowił to święto dla upamiętnienia mistycznych objawień siostry Faustyny Kowalskiej. W tym dniu w Watykanie, będzie miała miejsce uroczystość religijna podczas której dwaj błogosławieni papieże: Jan Paweł II oraz Jan XXIII, zostaną ogłoszonymi świętymi Kościoła katolickiego.

Dla uczczenia tak wyjątkowego momentu dla polskiej historii i kultury Muzeum Wsi Radomskiej zorganizowało konkurs skierowany do twórców nieprofesjonalnych. Ideą wiodącą było nawiązanie do tradycji religijnej sztuki ludowej związanej z zaistnieniem w powszechnej wiadomości świętego wyjątkowo bliskiego wszystkim Polakom.

Sztuka nieprofesjonalna zajmuje w polskiej kulturze ludowej bardzo ważne miejsce nie tyle ze względu na wartości artystyczne które sobą reprezentuje a głównie ze względu na treści jakie zawiera. Dzieła sztuki nie tyle pełniły we wnętrzu domu funkcję estetyczną, ale przede wszystkim kultową: obrazy, rzeźby, figury były rodzajem pośrednictwa między człowiekiem a Bogiem a nawet w sensie bardziej dosłownym bliskimi ludziom świętymi, którzy mieli otaczać wiernych swoją opieką. Zawsze odnosiły się do religijnego charakteru społeczności wiejskiej. Stanowiły uosobienie świętości – sacrum.

Zwyczajowo ludowe przedstawienia religijne powiązane były z oficjalną sztuką kościelną. W większości niepiśmienni artyści pozbawieni dostępu do literatury inspiracje czerpali głównie z obrazów, rzeźb, modlitewników, druków dewocyjnych, dostępnych w pobliskich kościołach, miejscach kultu czy centrach pielgrzymkowych. Zdecydowanie największy rozkwit polskiej sztuki ludowej przypada na wiek XIX, szczególnie okres pouwłaszczeniowy. Z tego właśnie okresu pochodzą najwybitniejsze dzieła sztuki ludowej, w większości anonimowe.

Warto przypomnieć, że Muzeum wielokrotnie organizowało konkursy, których adresatem byli twórcy nieprofesjonalni, a tematem przewodnim postaci i działalność wybitnych Polaków. Nigdy nie interesowało nas wyłącznie przedstawienie sylwetki, a raczej szerszy kontekst życia i pracy. Podobnie w tegorocznym konkursie kluczowym problemem było zaobserwowanie w jaki sposób twórcy nieprofesjonalni postrzegają postać Jana Pawła II, jaki jest stosunek Polaków do jego dokonań. Naszym założeniem było sprowokowanie artystów do refleksji nad życiem, myślą i działalnością Jana Pawła II, a także historią jego pontyfikatu.

Konkurs spotkał się z szerokim odbiorem wśród twórców. Pośród nadesłanych prac oglądać można typowe dla sztuki ludowej dzieła z dziedziny: malarstwa, rzeźby w drewnie, kowalstwa artystycznego, ceramiki oraz haftu a także prace wykonane stylem mieszanym, łączące tradycję z nowoczesnymi formami. Tak szeroki przekrój technik artystycznych stwarza możliwość zaobserwowanie rozwoju współczesnej twórczości nieprofesjonalnej. Prace konkursowe nadesłano z całej Polski a artyści należą do różnych grup wiekowych co wskazuje, że wartości głoszone przez Ojca Świętego mają charakter uniwersalny.

Postać Papieża Polaka nie tylko fascynuje ale przede wszystkim budzi dumę i patriotyzm związany z przynależnością do tego samego narodu. Dzieła plastyczne wykonane z okazji konkursu są tylko niewielkim elementem narodowego dziękczynienia za wyniesienie do chwały ołtarzy Sługi Bożego Jana Pawła II.

Prace zgłoszone do konkursu:

Bernacik Magdalena - Święty Jan Paweł II

Błosiński Zdzisław - Święty Jan Paweł II

Dąbrowska Anna - Papież

Drachal Barbara - Uwielbienie

Grudzień Stanisław - Błogosławiony Jan Paweł II

Klimczak Elżbieta - Jan Paweł II ze złożonymi rękami. Jako już święty, Jan Paweł II który tuli do siebie, Jan Paweł II który nas Błogosławi

Kudlak Lucyna - Bazylika

Kurasiewicz Zbigniew - Kanonizacja Jana Pawła II

Lisowski Marian - Jan Paweł II

Mędra Mariusz – Papież, Człowiek, Święty

Ostrowska Maria - Łowca ludzkich serc

Ostrowski Janusz - Jan Paweł II

Potocka Grażyna - Papież Jan Paweł II

Rychlicki Artur - Rybak

Seweryński Czesław - Duch Święty zstąpi i odnowi oblicze tej ziemi

Sławiński Andrzej - Feretron Totus Tuus

Sobień Adam - Przyszłość Polski zależy od nas

Solecki Krzysztof - Krzyż papieski

Stoch Agnieszka – Człowiek wiary

Styś Leokadia - Ojciec Święty w młodości

Szafranek Krystyna - Pozdrowienia z nieba

Szczudlińska Joanna - Jan Paweł II

Śledź Genowefa - Papież

Winiarski Paweł - Krzyż ze świecznikiem Jana Pawła II

Zielińska Marlena - Jan Paweł II - droga

Zieliński Andrzej - Jan Paweł II - kapliczka

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych