Zamknij

Goście Targów Muzyki Świata WOMEX 2017 w Muzeum w Przysusze

Goście Targów Muzyki Świata WOMEX 2017 w Muzeum w Przysusze

?Instrumenty z duszą? ? ?Lira korbowa? ? premiera filmu

„Instrumenty z duszą” – „Lira korbowa” – premiera filmu

Premiera najnowszego odcinka filmu z serii „Instrumenty z duszą”, poświęconego lirze korbowej, odbyła się w poniedziałek 23 października w Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze. Spotkanie uświetnił także występ Marii Siwiec, laureatki Nagrody im. Oskara Kolberga.

Wydarzenie było częścią wizyty studyjnej gości i promotorów Targów Muzyki Świata WOMEX 2017, organizowanej przez Pracownię Muzyki Tradycyjnej IMiT we współpracy z Katowice Miasto Ogrodów – Instytucją Kultury im. Krystyny Bochenek. Goście odwiedzą Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze (Oddział Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu) oraz Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu.

Nowy odcinek filmu opowiada o jednym z najstarszych instrumentów w naszym kręgu kulturowym, jednym z najbardziej różnorodnych pod względem odmian, rozmiarów, typów i strojów, od organistrum obsługiwanego przez dwie osoby – prawdopodobnie najstarszej formy tego instrumentu, o niskim stroju, używanego do akompaniamentu w wokalnej muzyce kościelnej już we wczesnym średniowieczu, do skomplikowanych, współczesnych instrumentów pozwalających zagrać praktycznie wszystko. Jednym z ważnych nurtów w wielowątkowej historii liry korbowej byli wędrowni dziadowie, opowiadacze, którzy grali na prostych lirach w prosty sposób. Za ich sprawą lira korbowa zajmuje ważne miejsce w tradycyjnej muzyce wielu europejskich krajów. Z drugiej strony, lira korbowa była przez długi czas instrumentem dworskim. W XVIII w. we Francji pisano na lirę korbową wirtuozowskie concerti z orkiestrą. Wcześniej bywał ten instrument używany do akompaniamentu przez średniowiecznych śpiewających poetów – trubadurów, truwerów, minnesingerów. Ikonografia sugeruje, że przy akompaniamencie lir korbowych śpiewano galicyjsko-portugalskie cantigas (zbiór przeszło 400 cantigas powstał w XIII wieku na zlecenie króla Galicji Alfonsa X, zwanego Mądrym).

W tajniki tego niezwykłego instrumentu, bogactwo jego historii i zawiłości budowy, wprowadzą bohaterowie filmu: nazywany ojcem liry korbowej w Polsce, niezwykle zasłużony dla odrodzenia tego instrumentu, słynny budowniczy i rekonstruktor Stanisław Wyżykowski z Haczowa, oraz jego uczeń – znany twórca lir, lirnik i nauczyciel Stanisław Nogaj

Również od poniedziałku film będzie można obejrzeć na kanale filmowym Instytutu Muzyki i Tańca. Zachęcamy także do zapoznania się z lirami korbowymi na portalu www.instrumenty.edu.pl oraz z projektami lir zbudowanych podczas warsztatów organizowanych w ramach programu IMiT „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” (www.imit.org.pl, www.muzykatradycyjna.pl; www.akademiakolberga.pl).

Instrumenty z duszą” to cykl krótkich filmów edukacyjnych przedstawiających polskie instrumenty ludowe, o których opowiadają znani artyści i budowniczowie instrumentów. Od 2016 roku zostało zaprezentowanych siedem odcinków serii – „Dudy podhalańskie” i „Piszczałki, fujary i dwojnice” (z udziałem Jana Karpiela-Bułecki), „Kozioł biały i kozioł czarny” (z udziałem Jana S. Prządki), „Złóbcoki” (z udziałem Krzysztofa Trebuni-Tutki), „Trombity beskidzkie” (z udziałem braci Golec i Tadeusza Ruckiego), „Ligawki” (z udziałem Stanisława Jałochy i Piotra Dorosza) i „Heligonka” z udziałem Czesława Pawlusa. W roku 2017, oprócz filmu o lirze korbowej, realizowane są odcinki o skrzypcach diabelskich i cymbałach.

Filmy mają dwie wersje językowe – polską i z tłumaczeniem na język angielski.

Seria filmowa „Instrumenty z duszą” jest kontynuacją działań zapoczątkowanych przez Instytut Muzyki i Tańca w Roku Kolberga, w tym Pracowni Muzyki Tradycyjnej i portalu „Polskie ludowe instrumenty muzyczne”.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych