Na zajęcia edukacyjne na ścieżce przyrodniczej zapraszamy przedszkolaki, uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich.
Celem zajęć na ścieżce jest wzbudzenie w uczniach zainteresowania światem przyrody oraz ukazanie i zapoznanie z jej lokalną specyfiką.
Ścieżka ekologiczna w Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu została udostępniona w 2007 roku. Długość całkowita Ścieżki wynosi 600 m, z czego drewniany pomost przerzucony nad bagnami zajmuje 260 m dł.. Dalsza część drogi biegnie przez las, moczary i rzekę. Na pomoście umieszczono dwie platformy, na jego końcu zaś wieżę obserwacyjną mierzącą 8 m wys., co ułatwia podziwianie natury i części skansenu. Ścieżkę założono na obszarze chronionym doliny rzeki Kosówki, która, oprócz spontanicznie rozwijającego się naturalnego krajobrazu, pozwala przyjrzeć się bogatemu życiu przyrody i dokonującym się tam zmianom na przestrzeni roku. Ingerencja człowieka w to środowisko jest ograniczona do minimum i polega jedynie na obserwacji, podobnie jak w parkach narodowych. Dlatego fauna i flora ścieżki obfituje w gatunki, które przejawiają wysokie wymagania co do miejsc żerowania, warunków lęgowych czy stanowisk występowania. Atrakcyjność ścieżki ekologicznej podnosi fakt, iż obejmuje ona ekosystem leśny, bagienny i rzeczny oraz strefy przejściowe. Pozwala to na przyglądanie się relacjom między środowiskami nieożywionymi a organizmami roślinnymi i zwierzęcymi, złożonymi czynnikami i zależnościami, które zachodzą, by utrzymać środowiskową równowagę.
Celem zajęć na ścieżce jest wzbudzenie w uczniach zainteresowania światem przyrody oraz ukazanie i zapoznanie z jej lokalną specyfiką. Lekcje przyczynią się do wyrobienia świadomości ekologicznej i potrzeby ochrony dziedzictwa przyrodniczego Ziemi Radomskiej. Na zajęciach zaprezentowane zostaną sposoby chłopskiego traktowania i praktycznego użytkowania elementów przyrody obecnych na ścieżce. Lekcje uzupełnią przytoczone wierzenia i obyczaje wsi dotyczące drogi, mostu, lasu, bagna, wiatru i innych zjawisk świata kultury i natury. Zajęcia uzupełnią przytoczone wierzenia i obyczaje wsi dotyczące drogi, mostu, lasu, bagna, wiatru i innych zjawisk świata kultury i natury. Uczniowie wykorzystają zdobyte wiadomości na zajęciach plastycznych. Będą mogli wykazać się swoją pomysłowością dowolnie wybierając przygotowane materiały potrzebne do zrobienia prac.
I Wariant tematycznyNa lekcjach z zakresu ludowej kultury materialnej Muzeum proponuje pogadankę dotyczącą genezy oraz historii bartnictwa i pszczelarstwa. Uwzględniona zostanie rola przyrody, ponieważ na ścieżce pokazane zostaną gatunki drzew dawniej wybierane na barcie. Podczas zajęć praktycznych dzieci zaprojektują własny znak bartny wykonany za pomocą technik rzeźbiarskich.
II Wariant tematyczny
Lekcja o kulturze duchowej obejmie opowiadanie wierzeń i baśni o leśnych i wodnych rusałkach. Pokazane zostaną miejsca, gdzie miały one przebywać. W ramach zajęć manualnych uczniowie wykonają podobiznę rusałki.