Zamknij

Słowiańska opowieść o stworzeniu świata w sztuce ludowej cz.1

Kultura XIX i XX-wiecznej wsi miała wspólny rdzeń w warstwie wierzeniowej i obyczajowej, w obrzędowości, symbolice i magii. Było to dziedzictwo po dawnych Słowianach. Ludy te posiadały wspólne mity, które stanowiły święte opowieści o powstaniu świata.

Istota słowiańskiej kultury ludowej

Kultura XIX i XX-wiecznej wsi miała wspólny rdzeń w warstwie wierzeniowej i obyczajowej, w obrzędowości, symbolice i magii. Było to dziedzictwo po dawnych Słowianach. Ludy te posiadały wspólne mity, które stanowiły święte opowieści o powstaniu świata. Przekazy wierzeniowe wyjaśniały zjawiska przyrodnicze, nadawały sens istnieniu człowieka w wymiarze jednostkowym i społecznym. Wyznaczały powszechny wzorzec do naśladowania, dlatego wpływały na postępowanie w tak różnych czynnościach jak stawianie chałupy, uprawa roli, odżywianie się, czy zabiegi medyczne.

Mity przejawiały się także w sferze sztuki i zdobnictwa. Poprzez wyobrażenia i symbole przedstawiano postacie, wydarzenia i elementy kosmosu, o których opowiadały wierzenia. Ornament upiększał nie tylko rzeczy zbytkowne, tworzone i nabywane w celach dekoracyjnych i estetycznych. Nanoszono go także na codzienne przedmioty użytkowe i „ulotne” atrybuty świąt, jak pieczywo obrzędowe. Działo się tak nie tylko, dlatego że początek, kształt i przeznaczenie narzędzi i sprzętów tłumaczono działalnością postaci występujących w micie. Poprzez naznaczenie odpowiednią symboliką przekazywano świętą wiedzę i odwoływano się do różnych sił nadprzyrodzonych, uzyskując ich opiekę i ochronę.

Od początku chrystianizacji ziem polskich i pozostałych krain słowiańskich, przez setki lat nowa religia ścierała się z dawnymi wierzeniami. Chłopi godzili tradycyjne opowieści z napływowymi treściami, przekształcając je i dostosowując do zmienionych warunków. Mimo nauczania i nacisku Kościoła, odwieczne przekazy częściowo przetrwały i znalazły kontynuację w schrystianizowanej formie, a ludowa duchowość stała się połączeniem obydwu systemów religijnych. Z biegiem czasu, tak jak mity, archaiczne symbole stosowane w sztuce i zdobnictwie traciły pierwotne znaczenie. Jednak wsparte siłą tradycji i autorytetu starszych pokoleń nadal były atrakcyjne, pełniąc funkcje obrzędowe, estetyczne, tożsamościowe, informowały o statusie społecznym i materialnym. Przetrwały często niezmienione do czasów współczesnych, gdyż ich związki z dawnymi wierzeniami były trudniejsze do uchwycenia tak dla Kościoła, jak i samych chłopów, którzy od wieków uznawali się za chrześcijan. Dlatego sztuka ludowa ukazuje słowiański mit o wiele szerzej i częściej niż przekazy ustne, uzupełniając rzadko prezentowane treści.

Opowieść o początkach, chwili obecnej i końcu

W chłopskim obrazie świata pierwotnie istniało tylko niebo i staroświatowe morze, rozlewający się bez granic wszechocean, któremu nikt nie dał początku. W ciemnej i tajemniczej przestrzeni przebywały tylko dwie istoty: Bóg zwany Panem Światła i Diabeł nazywany Czartem. Bohaterowie mitu nie wiedzieli o sobie do momentu przypadkowego spotkania. Według chłopów nie wiadomo skąd wzięły się obie postacie, lecz bez wątpienia są przedwieczne, przez nikogo nie stworzone i równorzędne. Początkowo Bóg i Diabeł żyli w przyjaźni i braterstwie. Jaka jest charakterystyka bohaterów mitu i jak oddziaływają oni na rzeczywistość?

Dawni Słowianie wierzyli w Boga Bogów, który był twórcą błyskawicy. Rządził on w niebie pomniejszymi bóstwami i zajmował się głównie sprawami niebiańskimi. Według późniejszych wierzeń Bóg najwyższy przebywa na wysokościach, w chmurach i w niebie. Jest Ojcem i Panem wszelkiego życia. Właściwą naturę Boga stanowi ognistość i świetlistość, bowiem jest On ogniem żywym, co świeci na niebie. Bijący od Niego blask wypełnia całe niebo i pada na słońce, księżyc i gwiazdy. Dzięki temu na świecie jest dzień, a noc jest jaśniejsza. Ciała niebieskie są oczami Boga, który uosabia nieboskłon, dlatego chłopi mawiali, że żyją i chodzą pod Bogiem. Pan Światła jest ponadto ogniem niebieskim czyli piorunem. Przedstawia się Go jako przebywającego i chodzącego w gromach. Bóg nie jest ani wszechwiedzący, ani wszechmocny. Nie ma prawie żadnego udziału w codziennych sprawach człowieka. Wobec wydarzeń mających miejsce w niebie i na ziemi daje się oszukać lub przekonać. Często szuka porady u świętych, a nawet u Diabła. Dla osiągnięcia celu używa podstępu i dopuszcza się kradzieży. Szybko zniechęca się i męczy w podejmowanych czynnościach, ucinając sobie drzemkę. Ze względu na czyny ludzi i istot nadprzyrodzonych, czasem jest mu przykro i obraża się. Wtedy stosuje karę zbiorową, odchodzi lub w ogóle nie reaguje, bo jest bezsilny lub obojętny na to, co się dzieje.

Wizerunek chrześcijańskiego Diabła nałożył się na obraz dawnego boga Welesa/Wołosa. Weles jako Pan śmierci władał podziemiami i światem zmarłych. Na ludzi i zwierzęta zsyłał choroby, ale łatwo przywracał zdrowie oraz przeciwdziałał czarom. Wołos opiekował się pszczelarstwem i ziemskim bydłem, które pierwotnie było miarą i symbolem zamożności. Dlatego patronatem obejmował też handel i sprzyjał bogaceniu się. Welesa uważano za tego, którego kocha Matka Ziemia, ponieważ opiekował się uprawą roli. Postrzegano go jako swoistego boga ludu, zwłaszcza biednych i bezbronnych. Folklor opisuje go jako boga mądrego, dobrego i cierpliwego. Jest litościwy i pomocny, można zwrócić się do niego w każdej potrzebie. Zarazem portret Wołosa posiada wiele przywar. Popełnia on nierozważne pomyłki, dokonuje złych wyborów, bywa komiczny i zazdrosny, często wybucha gniewem. Obraz Welesa jest znany, ponieważ jego funkcje przejęło wielu świętych, głównie św. Mikołaj, św. Piotr, św. Roch i św. Ambroży. Wołos wcielał się w węża i niedźwiedzia, symbolizuje go mityczny smok i obrzędowy turoń. Wszystkie te postacie kultura wsi związała z lasem, wodą i podziemiami, posiadają one związki z urodzajem i narodzinami, a jednocześnie śmiercią i chorobą.

Bohaterowie mitu są dwuznaczni. Bóg nie jest całkowicie dobry, tak jak Diabeł nie stanowi wzorca zła. Pan Światła potrafi być bezwzględny i okrutny, a Czart bywa prawy i potrzebny. Obie siły dopełniają się i posiadają cechy ludzkie, które są przyczyną niedoskonałości świata.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych