Zamknij

Popielec. Koniec karnawału - początek Wielkiego Postu

Wprowadzeniem do liturgii i obchodów świątecznych Wielkanocy jest Post nazywany Wielkim. W pierwszych wiekach chrześcijaństwa post przed Wielkanocą trwał krótko i był bardzo surowy. Ograniczał się tylko do Wielkiego Piątku i Soboty. Po soborze nicejskim (325r) zaczął kształtować się post czterdziestodniowy. Post rozpoczynano od szóstej niedzieli przed Wielkanocą, a że nie poszczono w niedzielę, dodawano do niego jeszcze cztery dni i stąd powstała nazwa środy wstępnej czyli popielcowej. Synod w Benewencie (1091r) nakazał wszystkim wiernym korzystanie w Wielkim Poście z sakramentu pokuty. Od tego czasu na znak rozpoczętej pokuty głowy wszystkich wiernych posypywane są popiołem. Popiół otrzymuje się ze spalonych, ubiegłorocznych palm.
Żaden katolik nie wyobraża sobie popielca bez uczestnictwa w celebracji mszy świętej, a jeśli z powodu choroby nie może przyjść do kościoła prosi swoich bliskich o przyniesienie popiołu do domu. Popielec jest przede wszystkim uroczystością kościelną i tak też traktowany jest przez mieszkańców wsi. Pamiętają oni jednak o tym, że jest to zarazem dzień graniczny- kończący karnawał i rozpoczynający post. Jeszcze w początkach XX w. odbywały się tego dnia specyficzne zabawy, obrzędowe tańce kobiet. Gospodynie, mężatki zbierały się w karczmie na babski comber . Najmłodsze z nich musiały tego dnia postawić wkupne do grona starszych, statecznych mężatek, a potem odtańczyć taniec na len, na konopie . Taniec ten był specyficzną prośbą, zaklęciem o urodzaj, obfite plony. Równie powszechną zabawą była tzw. kłoda popielcowa nazywana w radomskim także klockiem . Zabawa ta polegała na tym, że panny i kawalerów, którzy osiągnęli wiek stosowny do małżeństwa, a nie zawarli go w karnawale, przewiązywano mocnymi sznurami wprzęgano do sporego pnia. Zmuszano ich, aby ciężar ten dowlekli za sobą do karczmy, gdzie mogli próbować wykupić się od niego wódką. Z czasem kłoda zmieniła swój wygląd stając się niewielkim klockiem : "jak szły do miasta panny, a się nie wydały za mąż w karnawale to chłopaki naciągały na drut papiery, kawałki końskiego ogona". W okolicach Szydłowca klocki przetrwały do dziś, pojawiła się dodatkowo ich nowa forma - pannom jeżdżącym własnymi samochodami doczepia się puszki po napojach, papiery do tylnego zderzaka samochodu.
Po ostatnich zabawach w środę popielcową rozpoczyna się okres postu. Czas ten dla mieszkańców Radomskiego łączy się z intensywniejszymi praktykami religijnymi. W piątki gromadzą się w kościele, aby uczestniczyć w nabożeństwie drogi krzyżowej, a w niedzielę uczestniczą w uroczystych gorzkich żalach. Do lat siedemdziesiątych pieśni poświęcone Męce Pańskiej i boleści Matki Bożej śpiewane były w domu, obecnie tylko starsi w ten sposób spędzają wieczory, młodsi wybierają raczej uczestnictwo w mszach świętych i rekolekcjach.

J.Górska, Wielkanoc w Radomskiem, w: Wielkanoc w Radomskiem, Radom 2002, s. 8-10.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych