Zamknij

Niedziela Wielkanocna

Rozpoczyna je uroczysta msza rezurekcyjna. Obecnie rezurekcja odbywa się we wczesnych godzinach rannych-między godziną piątą a szóstą w zależności od parafii. Są jednak tacy w naszym regionie, którzy pamiętają, że niegdyś msza rezurekcyjna celebrowana była w nocy z soboty na niedzielę.

Rozpoczyna je uroczysta msza rezurekcyjna. Obecnie rezurekcja odbywa się we wczesnych godzinach rannych-między godziną piątą a szóstą w zależności od parafii. Są jednak tacy w naszym regionie, którzy pamiętają, że niegdyś msza rezurekcyjna celebrowana była w nocy z soboty na niedzielę.

Od dwunastej w nocy do szóstej rano po Iłży rozchodzi się głos bębna-"barabanu". "Baraban" to miedziany kocioł o średnicy metra obciągnięty skórą źrebięcia, pochodzący z XVII w. Jest on własnością parafii Najświętszej Marii Panny w Iłży. Przechowywany w skarbcu, wyjmowany raz w roku przekazywany jest przez proboszcza dziesięcioosobowej grupie mężczyzn, którzy obchodzą z nim całe miasto. Bębnić zaczynają o dwunastej bo wtedy skały zaczęły pękać i Chrystus zmartwychwstał.
Nie jest łatwo zostać członkiem grupy "barabaniarzy". Trzeba mieć poczucie rytmu, być mieszkańcem Iłży, a przede wszystkim porządnym człowiekiem. W ciągu nocy zespół obchodzi całe miasteczko, aby o szóstej rano, przed samą rezurekcją zgrać melodię (do której nie ma zapisu nutowego a trzeba ją po prostu znać) pod drzwiami kościoła.

Rozpoczyna się Rezurekcja. Towarzyszące jej pieśni to najstarsze ze wszystkich polskich religijnych utworów. Najstarszy zapis pieśni "Chrystus z martwych wstał jest" pochodzi z Graduału Płockiego, przepisanego w 1365 r. Przez Świętosława z Wilkowa. Od pięciuset lat śpiewana jest w Polsce pieśń "Przez Twe święte wskrzeszenie" na przemian z hymnem "Witaj Dniu Święty". Również z XV w. Pochodzi pieśń Wesoły nam dziś Dzień nastał. Pieśni te śpiewane przez wiernych przy akompaniamencie orkiestr Ochotniczych Straży Pożarnych, biciu dzwonów i kanonadzie petard, głoszą światu radość wielkanocnego poranka.

Po powrocie z kościoła można zasiąść do śniadania, które z racji ilości potraw jest zarazem obiadem i kolacją, zwłaszcza, że niedzielę uznaje się za tak ważne święto, że nie gotuje się. Zakończenie czterdziestodniowego postu wzmaga apetyt, tym bardziej, że pobudzają go obficie zastawione stoły. Pamiętać należy, że dla mieszkańców biednych wsi radomskich, jeszcze w początkach XX wieku bywała to często jedyna okazja spróbowania mięs i wędlin. Do dziś rozpoczyna się je tak samo jak przed laty: od uroczystego podzielenia się jajkiem i złożenia sobie życzeń. Zwyczaj ten jest wyrazem więzi, wzajemnej życzliwości i współudziału w święcie.
Żadne reszki poświęconych potraw nie mogą się zmarnować np. skorupki pisanek sypano w ziemię, w którą sadzone były ziemniaki: "żeby ziemniaki były gładkie jak jajo. A teraz to do ogródka, bo kwiatki lepiej rosną".

J.Górska, Wielkanoc w Radomskiem, w: Wielkanoc w Radomskiem, Radom 2002

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych