Zamknij

Mieczysław Szewczuk, Władysław Hasior i konteksty

Mieczysław Szewczuk, kierownik Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu
Prace z kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, Galerii BWA w Gorzowie Wielkopolskim, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie oraz kolekcji prywatnych
Wystawa czynna do 2 kwietnia 2006 r.


Artyści, których dzieła prezentuje wystawa: Władysław Hasior, Jerzy Bereś, Henryk Błachnio, Tadeusz Brzozowski, Jerzy Gąsiorek, Jerzy Kalina, Jerzy Krawczyk, Marian Kruczek, Józef Łukomski, Eugeniusz Mucha, Władysław Paciak, Jerzy Panek, Erna Rosenstein, Antoni Rząsa, Hieronim Skurpski i Jonasz Stern.
Wystawa prezentuje ponad 100 dzieł autorstwa 16 twórców; połowa dzieł należy do kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, druga to zbiory czterech innych kolekcji publicznych i dzieła z kolekcji prywatnych. 25 prac to dzieła Władysława Hasiora (z lat 1959-1991), cztery należą do Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu, 20 do Miejskiego Ośrodka Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim, 1 dzieło, najstarsze - prezentowane na tej wystawie po raz pierwszy od 45 lat - wypożyczono z kolekcji prywatnej.
Wystawa jest esejem, próbą odtworzenia dialogów dzieł i twórców, w epoce, która już się zakończyła - w XX wieku. To także spojrzenie z dzisiejszej perspektywy, poszukiwanie wartości, wartości formy i próba odczytania zapisanych w dziełach sensów.
Władysław Hasior urodził się w 1928 r., zmarł w 1999. Wystawa prezentuje jego prace z różnych lat na tle dzieł innych współczesnych mu artystów i zwraca uwagę na różne konteksty twórczości Władysława Hasiora.Szukając tych kontekstów, zwróciliśmy uwagę na dwa zjawiska w polskiej sztuce powojennej:
- inspiracje płynące ze sztuki światowej z jednej strony wskazały nowe możliwości zapisywania polskich doświadczeń historycznych;
- z drugiej, te inspiracje umożliwiły wprowadzenie w obszar polskiej sztuki bez etykietki folkloru tradycji i kultury, można nawet powiedzieć: cywilizacji polskiej prowincji. Sztuka współczesna zaczęła ujawniać także to, co archaiczne.
Sztukę wielu twórców asamblaży, należących do generacji, które doświadczyły wojny, możemy odczytywać jako przedstawienie świata zniszczonego wojną (Józef Łukomski, Jonasz Stern, Erna Rosenstein i Władysław Paciak).
Są na tej wystawie dzieła artystów, których inspirowała sztuka ludowa, kultura wsi i małego miasteczka, prowincjonalna i naiwna, zarówno tych, którzy tę inspirację wykorzystywali przy poszukiwaniu form sztuki nowoczesnej (Jerzy Bereś i Jerzy Panek), ale także tych, którzy byli i są świadomymi kontynuatorami tradycji i na tej drodze odnaleźli własną formę (Antoni Rząsa i Eugeniusz Mucha).
Wystawa pokazuje też artystów, których twórczość, głęboko zakorzeniona w archaicznej wizji świata, jest zapisem działania przeciwstawnych sił, żywiołów i odczucia sacrum, także poszukiwaniem metafory egzystencji (Henryk Błachnio i Hieronim Skurpski); zdarza się, że artyści tworzą towarzyszące dziełom akcje, przypominające obrzędy (Jerzy Bereś i Jerzy Kalina).

Muzeum Sztuki Współczesnej powołane zostało jako oddział Muzeum Okręgowego w Radomiu w listopadzie 1990 r., pierwszą wystawę pokaz zbiorów zorganizowało w maju 1991 r. Na rok 2006 przygotowaliśmy cykl wystaw pod hasłem 15 lat Muzeum Sztuki Współczesnej w Radomiu. Wystawa "Władysław Hasior i konteksty" otwiera ten cykl; po raz pierwszy została pokazana jesienią 2005 r. w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie.
Autorami scenariusza, aranżacji i kuratorami wystawy są prof. Stanisław Zbigniew Kamieński i Mieczysław Szewczuk. Galeria olsztyńska wydała katalog wystawy zawierający esej wprowadzający i noty artystów, wskazujące związki między twórcami i ich sztuką, autorstwa Mieczysława Szewczuka.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych