Zamknij

Maryjna specyfika majowego miesiąca

W polskiej rzeczywistości i pobożności maj utrwalił się jako czas szczególnie przeżywany w relacji do osoby Maryi. Należy zauważyć, że cały aspekt maryjny i mariologiczny w polskim katolicyzmie i polskiej szkole duchowości odgrywa niezwykle istotną rolę. Tytuł Matki Bożej jako Królowej narodu polskiego sięga drugiej połowy XIV wieku: Grzegorz z Sambora nazywa Maryję Królową Polski i Polaków. Teologiczne uzasadnienie tytułu Królowej pojawi się w XVII wieku po zwycięstwie odniesionym nad Szwedami i cudownej obronie Jasnej Góry, które przypisywano wstawiennictwu Maryi. Wyrazicielem tego przekonania Polaków stał się król Jan Kazimierz, który 1 kwietnia 1656 roku w katedrze lwowskiej przed cudownym obrazem Matki Bożej Łaskawej obrał Maryję za Królową swoich państw, a Królestwo Polskie polecił jej szczególnej obronie.
Odwołując się do Objawienia należy stwierdzić, że całość odniesienia do osoby Maryi wynika z Jej szczególnej relacji wobec Jezusa Chrystusa i z niej wynika. Teologia katolicka interpretując Jej powołanie i posłannictwo odwołuje się do Starego Testamentu np. Rdz. 3, 15; Iz 7, 14; So 3, 14 – 17; Mi 5, 1 – 4; Syr 24, 3 – 12; Prz 8, 22 – 35. Wyjątkowość Dziewicy z Nazaretu przekazują Ewangelie i zarazem one prowadzą chrześcijanina na drodze duchowości maryjnej czyli takiej, która urzeczywistnia w pełni wolę Boga na drodze posłuszeństwa (Mt 1 – 2; Mk 3, 31 – 35; 6, 1 – 6; Łk 1 – 2; J 2, 3 – 4; 19, 25 – 27; Ga 4, 4 – 5; Ap 12 itp.)
Kult maryjny zawsze wynika z pierwszorzędnego zwrócenia się do Jezusa Chrystusa. Posiada on dwojaki wymiar, tj. kult jakim sama Maryja czci Boga oraz kult, którym chrześcijanie czczą Maryję. Nam chodzi przede wszystkim o to drugie znaczenie. Na fakt kultu składają się następujące pasma: oddawanie czci, wzywanie, naśladowanie; służebnictwo. Sięgając do początków Kościoła należy stwierdzić, że Maryja Dziewica weszła do liturgii jako świadek historyczności i człowieczeństwa Jezusa Mesjasza. Jednocześnie jest ona w tradycji chrześcijańskiej synonimem pełnego ludzkiego otwarcia na wolę Boga oraz całkowitego oddania i posłuszeństwa. Św. Ignacy z Antiochii, św. Justyn, św. Ireneusz z Lyonu, Orygenes, Hipolit widzą w Niej Drugą Ewę i Matkę żyjących (KKK 726). Sobór Watykański II potwierdził kult maryjny (KK 67), a za nim Papież Paweł VI w adhortacji apostolskiej Marialis cultus wskazując na biblijno – teologiczne podstawy oraz ukazując jego bogactwo zarówno w życiu każdego katolika, jak również całego Kościoła powszechnego.
Polska tradycja gromadzenia się w maju w świątyniach parafialnych oraz przy przydrożnych kapliczkach wskazuje na ciągle żywe zapotrzebowanie rozwoju takiej pobożności. Cześć dla Matki Bożej wyrażająca się w szacunku dla obrazów, ikon i miejsc jest dowodem, że dla wierzących Jej życie i osoba ma szczególne znaczenie. Zarówno Godzinki o Niepokalanym Poczęciu Najświętszej Maryi Panny, jak i Litania loretańska wyrażają głęboki szacunek a także postawę wiary w Jej Pośrednictwo na drodze życia chrześcijańskiego. Głębsze wniknięcie w treści Litanii odsłania obraz niezwykle bogatego opisu Jej cech i przymiotów, które chrześcijanin chce odwzorowywać w swoim życiu. Należy zaznaczyć, że na tle doświadczenia Kościoła powszechnego pobożność i tradycja kultu maryjnego w polskiej rzeczywistości posiada bardzo żywą i bogatą tradycję. Jest pewnym rysem charakterystycznym dla polskiej duchowości i prostej pobożności ludowej.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych