Zamknij

Ks. Dariusz Zbigniew Skrok, Adwent i Roraty- zbliża się Boże Narodzenie

\"Kościół rozpoczyna rok liturgiczny od okresu Adwentu (łac. adventus; gr. epifaneia i parusia, co oznaczało w języku świeckim odwiedziny dygnitarza państwowego po objęciu urzędu, a w języku religijnym coroczne przybycie bóstwa do świątyni).[...] W V wieku zaczęto ten termin stosować w odniesieniu do czasu przygotowania do Narodzenia Pańskiego i rozbudowano nazwę-adventus Domini-oczekiwanie Pana. \"

Ks. Dariusz Zbigniew Skrok, "Adwent i Roraty znakiem bliskości Pana i czci dla Maryi"

Ks. Dariusz Zbigniew Skrok jest Dyrektorem i wykładowcą InstytutuTeologicznego w Radomiu UKSW; członkim Rady Muzealnej Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu; Przewodniczącym Diecezjalnej Komisji ds. Liturgii i Duszpasterstwa Liturgicznego w Radomiu; pracę doktorską pt: "Przygotowanie do sakramentu bierzmowania w świetle wypowiedzi młodzieży klas pierwszych liceów ogólnokształcących miasta Radomia. Studium liturgiczno-pastoralne" napisał i obronił na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim w 2001 roku.


Kościół rozpoczyna rok liturgiczny od okresu Adwentu (łac. adventus; gr. epifaneia i parusia, co oznaczało w języku świeckim odwiedziny dygnitarza państwowego po objęciu urzędu, a w języku religijnym coroczne przybycie bóstwa do świątyni). W chrześcijaństwie termin adventus stał się klasycznym wyrażeniem na oznaczenie przyjścia Chrystusa-tak w sensie Wcielenia, jak również powtórnego przyjścia w chwale, w dniu paruzji. W V wieku zaczęto ten termin stosować w odniesieniu do czasu przygotowania do Narodzenia Pańskiego i rozbudowano nazwę-adventus Domini-oczekiwanie Pana. W historii Kościoła okres ten miał różną postać, co do czasu trwania i co do treści teologicznej, gdyż upodabniał się do okresu Wielkiego Postu (trwał 40 dni i zawierał teologiczne akcenty pokuty i postu, a także kolor liturgiczny fioletowy). W obecnym czasie, po reformie Soboru Watykańskiego II, Adwent rozpoczyna się I Niedzielą Adwentu, która przypada między 27 listopada a 3 grudnia i zawiera cztery niedziele, nie zawsze zaś pełne cztery tygodnie. Przesłaniem teologicznym tego okresu jest pobożne i radosne oczekiwanie na spotkanie z przychodzącym Chrystusem.
Okres Adwentu jest czasem, w którym wierni oddają szczególną cześć Maryi. Ten kult Maryjny w środowiskach parafialnych na terenie Polski przejawia się w uczestnictwie w bardzo popularnych nadal roratach-Mszy adwentowej ku czci Matki Bożej, śpiewaniu Godzinek oraz przygotowaniu i przeżyciu uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8.XII.).
Roraty to Msza św. ku czci Najświętszej Maryi Panny sprawowana w czasie Adwentu. Nazwa pochodzi od pierwszych słów antyfony na wejście-Introit-"Rorate caeli desuper, et nubes pluant iustum; aperiatur terra, et germinet Salvatorem"-"Niebiosa, spuśćcie Sprawiedliwego jak rosę, niech jak deszcz spłynie z obłoków, niech się otworzy ziemia i zrodzi Zbawiciela" (Iz 45, 8). Jej treść nawiązuje do formularza mszalnego święta Zwiastowania obchodzonego od V wieku w Kościele wschodnim w Adwencie (18.XII.) oraz formularzy mszalnych środy przypadających w Adwencie tzw. "suchych dni", w których Kościół zachodni czcił tajemnicę Zwiastowania. W krajach Europy zachodniej upowszechniła się praktyka celebrowania rorat przez 9 ostatnich dni przed Bożym Narodzeniem. W Niemczech i w Polsce zwyczaj ten rozciągnięto na cały Adwent. Najstarsze wzmianki sprawowania rorat sięgają XIII wieku i odnoszą się do czasów księcia Bolesława Wstydliwego (1226-1279). Pierwsze formularze znajdują się w księgach liturgicznych cystersów śląskich. W XIV wieku roraty znane są już w całej Polsce i osiągają szczytowy okres rozwoju w XVI wieku. Dla propagowania rorat i szerzenia kultu Najświętszej Maryi Panny zostały powołane specjalne bractwa duchownych tzw. rorantystów. Roraty były celebrowane o wczesnych godzinach rannych (godzina 6 rano) i miały szczególnie uroczysty przebieg. Wykonywano typowe dla tej Mszy św. śpiewy: "Hejnał wszyscy zaśpiewajmy"; "Boże wieczny", "Boże żywy"; "Zdrowaś bądź Maryja"; "Oto Pan Bóg przyjdzie". Roraty celebrowane na Wawelu wszystkie stany (króla, duchowieństwo, senatorów, szlachtę, rycerzy, mieszczan i chłopów), ich przedstawiciele podchodzili w czasie nabożeństwa do ołtarza i zapalali jedną świecę siedmioramiennego świecznika wypowiadając słowa: "Sum paratus ad adventum Dei"-"Jestem gotowy na przyjście Pana". Udział w tej Mszy św. roratniej ludzi różnych stanów był bardzo liczny. Zachowane świadectwa potwierdzają fakt ukochania tego nabożeństwa przez najważniejsze osoby w Polsce.
Po Soborze Trydenckim popularność rorat nieco się zmniejszyła, ale w Polsce za zgodą Świętej Kongregacji Obrzędów nadal z żywą wiarą i przy licznym udziale wiernych modlono się przez cały Adwent, uroczyście celebrowano wotywę o Najświętszej Maryi Pannie przy wystawionym Najświętszym Sakramencie i śpiewano typowe dal tej Mszy św. pieśni. Należy pamiętać, że po reformie ostatniego Soboru roraty mogą być sprawowane tylko w dni powszednie.
Z Mszą św. "roratnią" związane są liczne zwyczaje ludowe. W Lubelskiem, na Mazowszu i Podlasiu praktykuje się po wsiach grę na "ligawkach" (drewniany instrument dęty, długości 1-2 metrów, używany dawniej przez pasterzy) smętnych melodii przed wschodem i zachodem słońca. Gra ta ma przypominać koniec świata i trąbienie Archanioła na Sąd Pański. W czasie celebracji Mszy św. roratniej ustawia się przy ołtarzu i zapala się dodatkową świecę zwaną roratką, która przyozdobiona jest białą lub niebieską wstążką i zielonym mirtem lub wianuszkiem z bukszpanu. Symbolizuje ona Maryję jako jutrzenkę poprzedzającą wschód słońca-Jezusa Chrystusa, Maryję, która w swoim łonie niesie światu Chrystusa.
Od wieków sprawowaniu rorat towarzyszy niepowtarzalna atmosfera, różniąca się od innych okresów liturgicznych. Ta inność to sam nastrój zadumy, wczesna pora dnia pogrążonego w ciemności, oczekiwanie na Chrystusa i specyfika samej liturgii z podkreśleniem osoby Maryi, która nas prowadzi na spotkanie ze swoim Synem. Zazwyczaj kościół od początku Mszy św. pogrążony jest w mroku, palą się tylko świece przy ołtarzu i przyniesione przez dzieci lampiony. Dopiero podczas hymnu "Chwała na wysokości Bogu" zapala się wszystkie światła w kościele. W takiej atmosferze człowiek łatwiej poddaje się wewnętrznej refleksji i uświadamia sobie-kim dla mnie jest przychodzący Chrystus ? jak mam się przygotować na to ważne spotkanie ze Zbawicielem?
Zachowanym także zwyczajem adwentowym w niektórych parafiach jest budowanie symbolicznych schodów. Posiadają one tyle schodów ile dni liczy Adwent, po nich w czasie rorat przesuwa się coraz niżej figurkę przychodzącego Dzieciątka Jezus.
Innym zwyczajem jest sporządzanie wieńca adwentowego, który umieszczany jest nad ołtarzem, a także w domach ludzi wierzących. Wieniec zbudowany jest z zielonych gałązek drzew iglastych, w kształcie koła, na którym umieszcza się cztery świece (4 niedziele Adwentu). Po każdej niedzieli zapala się kolejną świecę. Wieniec jest obrazem wspólnoty oczekującej w miłości i radości swego Pana.

Wykorzystano następujące opracowania:

B. Nadolski, Liturgika, t.I, Poznań 1991, s.112-113.
J. Kopeć, Bogarodzica w kulturze polskiej XVI wieku, Lublin 1997, s. 309-318.
W. Socha, Zwyczaje, obrzędy i wierzenia okresu Adwentu i Bożego Narodzenia w regionie krośnieńskim, Krosno 1998, s.71-82.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych