Zamknij

Katarzyna Posiadała, Jacek Malczewski (1854-1929) - patron muzeum radomskiego

Nie jest przypadkiem, że patronem radomskiego muzeum jest Jacek Malczewski, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy. Autor setek obrazów, wśród nich wielu arcydzieł. Artysta niezwykle twórczy i bardzo oryginalny.

Nie jest przypadkiem, że patronem radomskiego muzeum jest Jacek Malczewski, jeden z najwybitniejszych polskich malarzy. Autor setek obrazów, wśród nich wielu arcydzieł. Artysta niezwykle twórczy i bardzo oryginalny. Urodził się 14 lipca 1854 r. w Radomiu jako trzecie dziecko Juliana Malczewskiego (1820-1884), sekretarza generalnego Towarzystwa Kredytowego Ziemskiego i Marii Malczewskiej (1822-1898), z domu Korwin Szymanowskiej. Obydwoje rodzice pochodzili ze starych zubożałych rodzin ziemiańskich. Ojciec pieczętował się herbem Tarnawa, matka herbem Korwin. Jacek Malczewski został ochrzczony 10 września w kościele farnym p. w. św. Jana w Radomiu. Dzieciństwo spędził w rodzinnym domu przy obecnej ul. Jacka Malczewskiego 8, wspólnie ze starszą siostrą Bronisławą, młodszym bratem Teodorem i młodszą siostrą Heleną. Ojcu, wszechstronnie wykształconemu humaniście, oraz Adolfowi Dygasińskiemu, znakomitemu pisarzowi i pedagogowi, zawdzięczał Jacek Malczewski ukształtowanie artystycznej osobowości. Lata 1867-1871 spędził wspólnie ze swoimi kuzynami Karczewskimi w Wielgiem, gdzie pod opieką Adolfa Dygasińskiego uczył się i przygotowywał do gimnazjum św. Jacka w Krakowie. W "Luźnych kartkach" tak je wspominał: "...Dziecinne lata moje spędziłem na wsi u wuja F., synowie jego byli moimi kolegami w nauce, a dom jego był dla mnie domem rodzinnym. Wspomnienia tych czasów mają dla mnie najwięcej powabu i uroku". W sierpniu pod opieką wuja Feliksa Karczewskiego wyjechał z Wielgiego do Krakowa. W Krakowie kształcił się w Gimnazjum św. Jacka o profilu klasycznym. Jacek Malczewski przeszedł w swojej młodości okres wahań wewnętrznych, zanim sobie uświadomił własne powołanie. Od 1873 r. podjął studia w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie, najpierw pod kierunkiem Władysława Łuszczkiewicza, później u Jana Matejki. Został malarzem. Namalował setki obrazów, wśród nich wiele arcydzieł. Tęsknoty, marzenia, pragnienia przybierają kształt alegorii wyobrażanych pod postacią rusałek, chimer, syren, faunów, aniołów wtopionych zawsze w rodzimy krajobraz, nierzadko w płaski pejzaż okolic Radomia i Wielgiego. Pierwsze rysunki i obrazy Jacka Malczewskiego powstają w Radomiu i w Wielgiem. W 1874 r. artysta namalował w Radomiu jeden z pierwszych swoich obrazów olejnych "Portret siostry Heleny grającej na fortepianie". Kolejne obrazy, które powstały w Radomiu to namalowany w 1878 r. wspólny portret sióstr Bronisławy i Heleny przy fortepianie oraz z 1882 r. "Śmierć wygnanki" - do tej kompozycji pozował mu m.in. ojciec. Muzeum radomskie od wielu lat gromadzi obrazy, rysunki, pamiątki związane z artystą. Kolekcja obecnie liczy 38 obrazów, 41 rysunków, jeden szkicownik oraz listy, zdjęcia, dokumenty. Wśród obrazów aż 14 to autoportrety, najcenniejsze z nich to "Autoportret z muzą", "Zatruta studnia" z autoportretem. Swoje wizerunki artysta malował zawsze, przez całe lata konfrontował siebie samego z całym światem, jakim go uczuciem, myślą i wyobraźnią był w stanie ogarnąć. W autoportretach wiernie odtwarzał rysy zewnętrzne, nie próbując prawie nigdy zdradzać swoich przeżyć. Twarz pozostawała na ogół zamknięta, niedostępna. Świat wewnętrzny z wielkim bogactwem przeżyć ukazywał cały teatr dziejący się wokół. Tak jest w pochodzącym z 1908 r. obrazie pt. "Autoportret z muzą" przedstawiającym artystę na tle bujnego, prześwietlonego słońcem ogrodu w towarzystwie pięknej kobiety muzy, którą jest Maria Balowa, wieloletnia przyjaciółka i modelka artysty. Niewątpliwym arcydziełem w kolekcji radomskiej jest obraz z cyklu "Zatruta studnia". W "Zatrutej studni z chimerą" z 1905 r. artysta przedstawił chimerę, o rysach Marii Balowej. Tłem kompozycji jest ogród na Zwierzyńcu z rozległym widokiem Wisły i architektury Wawelu. W willi "Pod Matką Boską" z ogrodem położonym na południowym stoku góry Bł. Bronisławy zamieszkiwali Państwo Malczewscy w latach 1899-1914. Z ziemią radomską wiąże się postać Piotra Hubal-Dobrzańskiego serdecznego przyjaciela artysty. Piotr Hubal-Dobrzański urodził się w 1845 r. w Krakowie, zmarł w 1925 r. w Garnie pod Radomiem, pochowany jest na cmentarzu w niedalekim Wolanowie. Przez długie lata był najwierniejszym opiekunem, doradcą i powiernikiem artysty. Rysy jego twarzy zostały utrwalone w niejednym obrazie Malczewskiego. Znajdujący się w zbiorach muzeum radomskiego "Portret Piotra Hubal - Dobrzańskiego", namalowany w 1913 r., charakteryzuje się pięknie opracowaną, pełną wyrazu twarzą człowieka o bardzo intensywnym życiu wewnętrznym. W latach 1914-1920 powstał cykl "Moje życie", składający się z dziewięciu obrazów. Wszystkie przedstawione w nim sceny dzieją się przed dworem w Wielgiem. W 1923 r. artysta namalował tryptyk "Mój pogrzeb", dzieło które zamyka jego powroty do Wielgiego. Po śmierci matki w 1898 r. Jacek Malczewski do Radomia i do Wielgiego nie wracał, chociaż zawsze do "ziemi radomskiej" tęsknił. Michalina Janoszanka w "Wielkim Tercjarzu" tak to opisuje: "Jacek Malczewski zawsze tęsknił za wsią. W wierszach jego dusza wyrywała się nie do natury w ogóle, ale do naszej natury. Podróżował wiele; był w Azji z hr. Karolem Lanckorońskim, znał świat i zagranicą przebywał długie lata; ale to było charakterystyczne, że mało wspominał te wyprawy. Apoteozował tylko strony ojczyste, a rozrzewniał się nad Radomskiem. Zawsze marzył, aby tam być jeszcze przed śmiercią. Często mu ktoś obiecywał, że go zawiezie do Radomia. Jak tylko wchodziłam do pokoju wołał: - Wiesz duszo ten poczciwy inżynier zawiezie automobilem starego Malczewskiego do Radomia. Tak się cieszę! Ale nikt go nie zawiózł. Nikt nie dotrzymał obietnicy". W 1925 roku Rada Miejska miasta Radomia kupiła do sali posiedzeń tryptyk "Mój pogrzeb" i "Autoportret". Dzieła te zapoczątkowały kolekcję obrazów Jacka Malczewskiego w muzeum radomskim. Jacek Malczewski zmarł 8 października 1929 r. Przyodziany w habit trzeciego zakonu św. Franciszka, pochowany został na Skałce w Krakowie wśród grobów zasłużonych Polaków obok Adama Asnyka, Stanisława Wyspańskiego, Henryka Siemiradzkiego.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych