Zamknij

Grzegorz Ziółek, Lublin 51 w Muzeum Wsi Radomskiej

Niedawno nasz skansen wzbogacił się o bardzo ciekawy eksponat. Wbrew temu, co sugeruje nazwa muzeum, nie jest to obiekt ani z zakresu architektury ludowej, ani choćby sztuki ludowej, ale samochód ciężarowy Lublin 51. Choć pojazdy te nie zmotoryzowały polskiej wsi powojennej - bo nie taki był cel ich produkcji - niewątpliwie warto było pozyskać tę niewielką ciężarówkę do naszych zbiorów choćby ze względu na fakt, iż obecnie jest ona na \"wyginięciu\" - produkcji zaprzestano 47 lat temu, więc spotkanie takiego pojazdu (sprawnego!) na drodze graniczy z cudem. Chyba że w muzeum lub na złomowisku...
Po drugiej wojnie światowej odbudowująca się gospodarka polska potrzebowała nowych środków transportu drogowego. Na decyzję o przyszłej produkcji miał wpływ ustrój polityczny ówczesnej Polski i powiązanie z Wielkim Bratem ze Wschodu. W grudniu 1948 roku podjęto decyzję o montażu w Lublinie ciężarówek na licencji GAZ-a 51, zakupionej od Związku Radzieckiego. Rocznie planowano montować 12 tysięcy sztuk pojazdu, a w 1950 roku plany rozszerzono do 25 tysięcy sztuk. Pierwsza ciężarówka o nazwie Lublin 51, złożona z części dostarczonych przez ZSRR opuściła zakład w Lublinie 7 listopada 1951 roku. W ciągu początkowych ośmiu miesięcy zmontowano tylko 1.000 samochodów z części sprowadzanych z ZSRR. Ostatecznie nie doszło do produkcji części mechanicznych pojazdu - w Lublinie produkowano tylko drewnianą skrzynię ładunkową i elementy kabiny. Z biegiem czasu auto było modernizowane - np. pierwsze egzemplarze miały kabinę o konstrukcji drewniano stalowej pokrytej sklejką, a dach pokrywał dermatoid, później wprowadzono kabinę w całości metalową. Przekonstruowano m.in. hamulec pomocniczy i wprowadzono elektryczny napęd wycieraczek przedniej szyby.
Ciężarówkę napędzał 6- cylindrowy, dolnozaworowy silnik typu M51 o pojemności 3840 cm3 i mocy 70 KM (51,5 kW), uzyskiwanej przy 2.800 obr./min. Czterobiegowa, niezsynchronizowana skrzynia biegów przekazywała napęd oczywiście na tylną oś. Zużycie paliwa wynosiło ok. 26 l/100 km w Związku Radzieckim miało to drugorzędne znaczenie, ponieważ benzyna była bardzo tania. Prędkość maksymalna to tylko 70 km/h, a to dlatego, że skrzynia biegów miała dobrane przełożenia do jazdy na nieutwardzonych, często grząskich drogach czy nawet bezdrożach ówczesnego ZSRR, gdzie od prędkości ważniejsza była sprawność pojazdu moment obrotowy wynosił 200 Nm przy 1.500 obr./min. Drewniana skrzynia ładunkowa miała powierzchnię 5,85 m2 i była przystosowana do montażu pałąków i brezentowej plandeki.
Od 1956 roku liczba montowanych ciężarówek stopniowo się zmniejszała. Produkcję zakończono w 1959 roku. Ogólna produkcja zamknęła się liczbą 17.497 sztuk. Lublin 51 nie mógł wytrzymać konkurencji z produkowanym od 1948 r. w Starachowicach Starem 20 i później Starem 21 ze względu na mniejszą ładowność, nieprzystosowaną do polskich dróg sprawność układu napędowego i nieco przestarzałą już konstrukcję.
Nasz Lublin 51 (rocznik 1958, a więc z końcowego etapu produkcji) trafił do Radomia z Mysłowic. Wypatrzyłem go w internecie w portalu aukcyjnym Allegro, gdzie oferowany był do sprzedaży przez komis samochodowy. Znalazł się tam po ponad 40. latach pracy i to dosyć ciężkiej, ponieważ użytkowany był w zakładzie kamieniarskim, znajdującym się... nomen omen przy ulicy Cmentarnej w Rybniku, o czym świadczy napis na drzwiach szoferki. Auto w komisie spędziło dwa lata i zdążyło już trochę zarosnąć chwastami Właściciel komisu i samochodu zarazem spytany, czy miał jeszcze nadzieję na jego sprzedaż, odparł, że z powodu braku zainteresowania myślał o przekazaniu ciężarówki na rzecz ...Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. No cóż cel szczytny, ale nie wiadomo, jaki byłby dalszy los samochodu. Tak więc nasza oferta pojawiła się we właściwym czasie i teraz Lublinek stoi w naszym skansenie i czeka na zasłużony remont, bo na zasłużonej emeryturze już jest. A w niedalekiej przyszłości będzie częścią kolekcji pojazdów mechanicznych, których kilka już w muzeum garażuje.

Grzegorz Ziółek, pracownik Działu Inwentaryzacji, Dokumentacji i Konserwacji Zbiorów w MWR. Opiekun eksponatów z zakresu sztuki ludowej, m.in. ceramiki toczonej i figuralnej, rzeźby i płaskorzeźby w drewnie, kowalstwa artystycznego, obrazów. Z racji wykształcenia miłośnik motoryzacji zarówno dzisiejszej, jak i tej starszej.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych