Ewa Gacka - historyk, pracownik MWR
JesieniÄ 1504 roku wypÅynÄÅa decyzja o zwoÅaniu sejmu walnego. W zamierzeniach króla Aleksandra JagielloÅczyka i kanclerza Jana Åaskiego miaÅ to byÄ \"sejm walny wszystkich paÅstw\", nad którymi rozciÄ gaÅa siÄ caÅa jego wÅadza, a wiÄc nie tylko Korony Królestwa Polskiego, ale również Wielkiego KsiÄstwa Litewskiego i Prus Królewskich. 23 grudnia 1504 roku Aleksander JagielloÅczyk ogÅosiÅ zwoÅanie sejmu do Radomia na dzieÅ 9 lutego 1505 roku. Wybrano miasto królewskie poÅożone centralnie, aby w ten sposób umożliwiÄ przyjazd na sejm nie tylko senatorów i posÅów z dwóch gÅównych prowincji Królestwa - Wielkopolski i MaÅopolski - ale także wybranych przedstawicieli z Wielkiego KsiÄstwa Litewskiego oraz Prus Królewskich. W gÅównych zamierzeniach sejm walny w Radomiu w 1505 roku miaÅ za zadanie wprowadziÄ w życie dzieÅo unii paÅstw jagielloÅskich.
Program obrad najlepiej naÅwietla nam treÅÄ poselstwa do panów litewskich, przedstawiony przez kanclerza koronnego Jana Åaskiego na sesji rady wielkoksiÄ Å¼Äcej w BrzeÅciu Litewskim w dniu 25 lutego 1505 roku. ByÅ to program, z którego wynikaÅo, że chodziÅo, aby na sejmie doszÅo do \"dokoÅczenia unii, uregulowania elekcji i w ogóle wszystkich spraw wspólnych\".
Otwarcie obrad sejmu radomskiego nastÄ piÅo z opóźnieniem - dopiero 30 marca 1505 r. Przyczyna takiego opóźnienia byÅ spóźniony przyjazd króla, który dopiero w koÅcu marca zjechaÅ do Radomia z Litwy. Obrady sejmowe trwaÅy od 30 marca do 31 maja 1505 roku.
Sejm radomski uchwaliÅ na poczÄ tku konstytucje wieczyste zÅożone z 26 artykuÅów, na czele ich umieszczono sÅynnÄ konstytucjÄ \"Nihil novi\" w brzmieniu nastÄpujÄ cym:
\"Ponieważ prawa ogólne i ustawy publiczne dotyczÄ nie pojedyÅczego czÅowieka ale ogóÅu narodu, przeto na tym walnym sejmie radomskim wraz ze wszystkimi królestwa naszego praÅatami, radami i posÅami ziemskimi za sÅuszne i sprawiedliwe uznaliÅmy, jakoż postanowiliÅmy, iż odtÄ d na potomne czasy nic nowego (nihil novi) stanowionym byÄ nie ma przez nas i naszych nastÄpców bez wspólnego zezwolenia senatorów i posÅów ziemskich, co by byÅo z ujmÄ i ku uciÄ Å¼eniu Rzeczypospolitej oraz ze szkodÄ czyjÄ Åkolwiek tudzież zmierzaÅo ku zmianie prawa ogólnego i wolnoÅci publicznej.\"
Konstytucja ta, uchwalona 30 maja 1505 roku, stanowiÅa akt formalnie koÅczÄ cy proces formowania dwuizbowego sejmu walnego Korony Polskiej. Od tej pory w systemie ustrojowym dawnej Polski miejsce naczelne zajÄ Å sejm walny (generalny) jako wÅadza prawodawcza, podczas gdy wczeÅniej konkurowaÅ on z sejmikami ziemskimi i prowincjonalnymi. PaÅstwo z monarchii arystokratycznej przeksztaÅciÅo siÄ w monarchiÄ parlamentarnÄ . Stanowienie praw powszechnych przestaÅo byÄ wyÅÄ cznÄ domenÄ króla, ale z mocy prawa miaÅ byÄ domenÄ wspóÅdziaÅania wÅadzy z reprezentacjÄ narodu politycznego.
W skÅad nowego podziaÅu wÅadzy w Rzeczypospolitej zgodnie z konstytucjÄ wchodzili: król, rada królewska zwana Senatem oraz posÅowie ziem. Te trzy elementy skÅadowe sejmu nazywano od poÅowy XVI wieku \"stanami sejmujÄ cymi\". Funkcjonowanie sejmu zależaÅo od ich wspóÅpracy, a konkretnie od zdolnoÅci do osiÄ gniÄcia kompromisu.
Król samodzielnie, a w praktyce z radami senatorów, decydowaÅ o zwoÅywaniu sejmu, otwarciu obrad, nadawaÅ moc prawnÄ wszystkim podjÄtym na sejmie uchwaÅom. Wszystkie uchwaÅy sejmowe, zwane konstytucjami wychodziÅy pod jego imieniem, natomiast senatorowie - rada królewska - dzielili siÄ na duchownych, którymi byli katoliccy biskupi - ordynariusze i Åwieckich - wojewodowie, kasztelanowie oraz tzw. ministrowie. W obradach senatu mogli również uczestniczyÄ sekretarze królewscy oraz urzÄdnicy nadworni. W skÅad trzeciego elementu nowego sejmu byli posÅowie ziemscy - stanu szlacheckiego. W sejmie walnym w zasadzie nie byÅo reprezentantów stanu mieszczaÅskiego. Zasiadali w nim jedynie delegaci niektórych miast : Krakowa, Poznania, które to miasta dostaÅy specjalny przywilej królewski.
Dorobek prawodawczy sejmu radomskiego z 1505 roku byÅ wiÄkszy niż tylko sama konstytucja \"Nihil novi\". Na sejmie w Radomiu zostaÅy również podjÄte uchwaÅy, które zmierzaÅy do uporzÄ dkowania istniejÄ cego prawa. MiÄdzy innymi artykuÅ 2 konstytucji \"wieczystych\" mówiÅ, że każda ustawa obowiÄ zuje dopiero z chwilÄ jej publikacji. NajwiÄksze jednak znaczenie porzÄ dkowania polskiego prawa miaÅa akcja kodyfikacji . Jej dzieÅem staÅ siÄ sÅynny Statut Jana Åaskiego - wielki zbiór dawnego prawa. Zbiór ten po jego zatwierdzeniu przez króla obowiÄ zywaÅ jako urzÄdowe źródÅo poznania prawa pospolitego. W Statusie Åaskiego znalazÅa siÄ caÅoÅÄ obowiÄ zujÄ cych w Koronie praw pisanych. ZapowiadaÅ to jego tytuÅ, który brzmi: \"PrzesÅawnego Królestwa Polskiego przywileje, konstytucje i zezwolenia urzÄdowe oraz uznane dekrety\".
Konstytucja \"Nihil novi\" zawieraÅa idee ustrojowe, które w innych krajach Europy zyskiwaÅy uznanie dopiero w wieku XVIII i XIX. ZbudowaÅa prawny fundament dla Rzeczypospolitej Obojga, a ÅciÅlej wielu narodów.