Zamknij

Ewa Gacka, Sejm w Radomiu i konstytucja "Nihil novi"

Ewa Gacka - historyk, pracownik MWR

Jesienią 1504 roku wypłynęła decyzja o zwołaniu sejmu walnego. W zamierzeniach króla Aleksandra Jagiellończyka i kanclerza Jana Łaskiego miał to być \"sejm walny wszystkich państw\", nad którymi rozciągała się cała jego władza, a więc nie tylko Korony Królestwa Polskiego, ale również Wielkiego Księstwa Litewskiego i Prus Królewskich. 23 grudnia 1504 roku Aleksander Jagiellończyk ogłosił zwołanie sejmu do Radomia na dzień 9 lutego 1505 roku. Wybrano miasto królewskie położone centralnie, aby w ten sposób umożliwić przyjazd na sejm nie tylko senatorów i posłów z dwóch głównych prowincji Królestwa - Wielkopolski i Małopolski - ale także wybranych przedstawicieli z Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz Prus Królewskich. W głównych zamierzeniach sejm walny w Radomiu w 1505 roku miał za zadanie wprowadzić w życie dzieło unii państw jagiellońskich.

Program obrad najlepiej naświetla nam treść poselstwa do panów litewskich, przedstawiony przez kanclerza koronnego Jana Łaskiego na sesji rady wielkoksiążęcej w Brześciu Litewskim w dniu 25 lutego 1505 roku. Był to program, z którego wynikało, że chodziło, aby na sejmie doszło do \"dokończenia unii, uregulowania elekcji i w ogóle wszystkich spraw wspólnych\".

Otwarcie obrad sejmu radomskiego nastąpiło z opóźnieniem - dopiero 30 marca 1505 r. Przyczyna takiego opóźnienia był spóźniony przyjazd króla, który dopiero w końcu marca zjechał do Radomia z Litwy. Obrady sejmowe trwały od 30 marca do 31 maja 1505 roku.

Sejm radomski uchwalił na początku konstytucje wieczyste złożone z 26 artykułów, na czele ich umieszczono słynną konstytucję \"Nihil novi\" w brzmieniu następującym:

\"Ponieważ prawa ogólne i ustawy publiczne dotyczą nie pojedyńczego człowieka ale ogółu narodu, przeto na tym walnym sejmie radomskim wraz ze wszystkimi królestwa naszego prałatami, radami i posłami ziemskimi za słuszne i sprawiedliwe uznaliśmy, jakoż postanowiliśmy, iż odtąd na potomne czasy nic nowego (nihil novi) stanowionym być nie ma przez nas i naszych następców bez wspólnego zezwolenia senatorów i posłów ziemskich, co by było z ujmą i ku uciążeniu Rzeczypospolitej oraz ze szkodą czyjąśkolwiek tudzież zmierzało ku zmianie prawa ogólnego i wolności publicznej.\"

Konstytucja ta, uchwalona 30 maja 1505 roku, stanowiła akt formalnie kończący proces formowania dwuizbowego sejmu walnego Korony Polskiej. Od tej pory w systemie ustrojowym dawnej Polski miejsce naczelne zajął sejm walny (generalny) jako władza prawodawcza, podczas gdy wcześniej konkurował on z sejmikami ziemskimi i prowincjonalnymi. Państwo z monarchii arystokratycznej przekształciło się w monarchię parlamentarną. Stanowienie praw powszechnych przestało być wyłączną domeną króla, ale z mocy prawa miał być domeną współdziałania władzy z reprezentacją narodu politycznego.

W skład nowego podziału władzy w Rzeczypospolitej zgodnie z konstytucją wchodzili: król, rada królewska zwana Senatem oraz posłowie ziem. Te trzy elementy składowe sejmu nazywano od połowy XVI wieku \"stanami sejmującymi\". Funkcjonowanie sejmu zależało od ich współpracy, a konkretnie od zdolności do osiągnięcia kompromisu.

Król samodzielnie, a w praktyce z radami senatorów, decydował o zwoływaniu sejmu, otwarciu obrad, nadawał moc prawną wszystkim podjętym na sejmie uchwałom. Wszystkie uchwały sejmowe, zwane konstytucjami wychodziły pod jego imieniem, natomiast senatorowie - rada królewska - dzielili się na duchownych, którymi byli katoliccy biskupi - ordynariusze i świeckich - wojewodowie, kasztelanowie oraz tzw. ministrowie. W obradach senatu mogli również uczestniczyć sekretarze królewscy oraz urzędnicy nadworni. W skład trzeciego elementu nowego sejmu byli posłowie ziemscy - stanu szlacheckiego. W sejmie walnym w zasadzie nie było reprezentantów stanu mieszczańskiego. Zasiadali w nim jedynie delegaci niektórych miast : Krakowa, Poznania, które to miasta dostały specjalny przywilej królewski.

Dorobek prawodawczy sejmu radomskiego z 1505 roku był większy niż tylko sama konstytucja \"Nihil novi\". Na sejmie w Radomiu zostały również podjęte uchwały, które zmierzały do uporządkowania istniejącego prawa. Między innymi artykuł 2 konstytucji \"wieczystych\" mówił, że każda ustawa obowiązuje dopiero z chwilą jej publikacji. Największe jednak znaczenie porządkowania polskiego prawa miała akcja kodyfikacji . Jej dziełem stał się słynny Statut Jana Łaskiego - wielki zbiór dawnego prawa. Zbiór ten po jego zatwierdzeniu przez króla obowiązywał jako urzędowe źródło poznania prawa pospolitego. W Statusie Łaskiego znalazła się całość obowiązujących w Koronie praw pisanych. Zapowiadał to jego tytuł, który brzmi: \"Przesławnego Królestwa Polskiego przywileje, konstytucje i zezwolenia urzędowe oraz uznane dekrety\".

Konstytucja \"Nihil novi\" zawierała idee ustrojowe, które w innych krajach Europy zyskiwały uznanie dopiero w wieku XVIII i XIX. Zbudowała prawny fundament dla Rzeczypospolitej Obojga, a ściślej wielu narodów.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych