Zamknij

Bożena Skolimowska, Korespondencja z Madagaskaru (1)

Bożena Skolimowska, Korespondencja z Madagaskaru (1)

Piszę do Was z MADAGASKARU - zwanego CZERWONA WYSPA. Jestem ze Zgromadzenia Franciszkanek Misjonarek Maryi. Jestem z wykształcenia pedagogiem

Piszę do Was z MADAGASKARU - zwanego CZERWONA WYSPA. Zapraszam do
poznawania i wejścia w klimat tej WYSPY poprzez jej kulturę, sens wyznawania wiary w zmarłych PRZODKÓW, poznanie poszczególnych etni. Wielu podróżników, którzy przemierzyli juz naszą Czerwoną Wyspę (ziemia tu jest czerwona), podkreśla, że nigdzie indziej nie widzieli tak pięknego krajobrazu i tajemniczych zwyczajów jak tutaj... Ani też w żadnym innym miejscu nie spotkali tak serdecznych, życzliwych ludzi. Ten kraj miałby więc wszelkie pozytywy do tego, by uznać go za interesujący przylądek, przystanek dla zmęczonych, znurzonych WĘDROWCÓW szukających pokoju i prawdziwej, prostej radości płynącej z serca naszych Malgaszy.
Na Madagaskarze jestem od 5 lat i sama – jeszcze wciąż - poznaję ten kraj, jego specyficzną kulturę, realia życia moich Współbraci. Jestem ze Zgromadzenia Franciszkanek Misjonarek Maryi. Po złożeniu ślubów wieczystych posłano mnie tutaj na moją pierwszą placówkę misyjną. Jestem z wykształcenia pedagogiem, więc moja misja polega na życiu wśród Dzieci i Ich Rodzin oraz współpracy z innymi pedagogami. Dynamizm Dzieci w poznawaniu nowych ,,tajemnic” wiedzy pobudza mnie do codziennego zaangażowania na rzecz misji wsród najuboższych. Realia Ich życia są często trudne i wymagają wsparcia, konkretnej pomocy duchowej i materialnej. Ich prosta radość życia mnie od początku zafascynowala i pomaga do dziś wejść w zastaną kulturę, klimat, sposób myślenia, wyrażania się. Jestem tu odpowiedzialna za Przedszkole, które jest położone w naszej misji – FENOARIVO - wiosce położonej od stolicy ANTANANARIVO o 16 km. Są to dzieci z tych najuboższych rodzin, które nie mają szansy dostania się do innych szkół ze względu na dużą odpłatność za nauczanie. Przedszkole nasze liczy 125 dzieci uczęszczających do nas także z okolicznych wiosek w buszu. Dzieci pochodzą z różnych etni, ponieważ ten region zamieszkują ludzie napływowi z różnych regionów Madagaskaru. Przybyli tu w poszukiwaniu pracy i miejsca osiedlenia się.
Na MADAGASKARZE trzeba umieć PATRZEĆ i SŁUCHAC (wsłuchiwać się...), by zacząć choć trochę rozumieć z panujących tu zwyczajów i prawdziwie respektować Ich sposób wyrażania się, Ich moc Wiary w Obecność ZMARŁYCH Przodków (KULT wypływający z RELIGII TRADYCYJNEJ). Jest to kult święty dla Malgasza. Wyraża się on w przygotowaniu dla Zmarłego i całej Jego Rodziny) tej w niebie i tej na ziemi tzw. święta FANADIANA - w czasie którego przywołuje się obecność każdego Zmarłego Członka Rodziny (począwszy od NAJSTARSZYCH mężczyzn). W tym też czasie zakupuje się nowe prześcieradła, w które następnie przekopuje sie szczątki Zmarłego, by oddać Przodkowi należny Mu szacunek. Temu kultowi towarzyszy śpiew i tańce rytualne, które mają wydżwięk bardzo radosny. Żeby osiągnąć status Przodka, trzeba mieć za sobą udane życie, spłodzić dzieci, zapewnić sobie z góry właściwy pogrzeb tzn. nie żyć z żadnym z członków rodziny w jakimś konflikcie, jednym słowem przygotować swój ród na to, że będzie się jego OPIEKUNEM. Kiedy bowiem zmarły zostanie już przodkiem, będzie żył w myślach swojego potomstwa. Przodek może uzdrawiać swoich potomków. Jest pośrednikiem między swoimi dziećmi a BOGIEM - pod warunkiem, że Rodzina będzie umiała Mu towarzyszyć podczas całej ,,podróży” do nieba. Zmarłych grzebie się wielokrotnie (prawie w każdej rodzinie przekopuje sie szczątki zmarłych co około 7 lat). Między żywymi a zmarłymi zachodzi zależność i jedni pomagają drugim. Malgasze są bardzo solidarni. Zwłaszcza w cierpieniu, chorobie, biedzie...Najpierw rodzina grzebie zmarłego. Przed pogrzebem odziewa się go w nowe prześcieradło, zostawiając mu jednak kilka dobrze znanych przedmiotów, aby miał przy sobie zarówno rzeczy nowe, jak i stare. Resztę się pali, żeby uwolnić go od brzemienia przeszłości, cała zaś rodzina po tym rycie obmywa się w rzece piorąc swoje szaty. Potem urządza się wielkie święto dla uczczenia początku nowego życia. A wreszcie zaczyna się długie oczekiwanie (około 7 lat), żeby zniknęła cielesna powłoka. Zmarły odbywa drogę odwrotną do narodzin. Pozbywa się powoli tkanki i pewnego pięknego dnia jest gotowy! Wtedy można dopiero przystapić do ,,wtajemniczenia” go w śmierć... Po okolo 7 latach, gdy w Domu Bliskiego Zmarłego zaczynają się jakieś konflikty, choroba czy inne nieszczęścia tajemnicze to znak, że zmarły domaga się przywołania w pamięci i oddania Mu należnej chwały. Jest to też możliwość przywołania Go na pomoc w trudnościach. Gdy na początku zapytałam Przywódcy Etni, po co to robią - On odpowiedział : U Was europejczyków grzebie się w ciągu jednego dnia i tylko raz. Co pozostaje po zmarłym? Co roku we Wszystkich Świętych kładziecie Im kwiaty na grobach. To tyle co nic...Utraciliście - być może - poczucie ciągłości rodu. Moim zdaniem jesteście z tego powodu zagubieni. Na MADAGASKARZE nie można żyć bez Przodków. Opiekują się nami, wspierają nas, są z nami. Wy nie wiecie już, czym jest wsparcie ze strony przodków. Jesteście samotni... Niebezpieczeństwo polega na tym, że Wy tam w Europie wyzbyliście się już prawie wszystkich obyczajów. Macie jednego Boga, który wybacza, i po wszystkim. Sprawa jest zamknięta. My tworzymy z naszych Przodków ,,własne” BÓSTWA. To pewniejsze! Cytując tą wypowiedż nie zachęcam bynajmniej Polaków do wyznawania wielości bóstw, lecz próbuję pomóc w zrozumieniu mentalności oraz tradycji malgaskich przekazywanych Im z pokolenia na pokolenie.
Na Madagaskarze obecnie żyje kilka etni (istnieje kilka regionów), z których każda różni się trochę między sobą. Region Antananarivo zamieszkuje etni - ,,MIERINA”, region Fianarantsoa - etni ,,BETSILEO”, region Mahajanga – etni ,,SAKALAVA”, region TOLIARE (ANTANDROY) zamieszkiwany jest przez szczep ,,BARA”. Region na obrzeżach Antananarivo tworzą ludzie przybyli tu z regionu TOAMASINA - jest to klan dawnych niewolników ( o kolorze skóry ciemniejszym niż w innych klanach). Ludzie ci żyją do dziś w skrajnym ubóstwie, bez większych praw pobierania nauki w szkolach.
W każdym z regionów jeszcze do dziś istnieje obrzezanie, którego dokonuje się chłopcom w wieku 3-4 lat. Temu rytowi towarzyszy tez klimat święta rodzinnego. Ale o tym już w następnym liście.

Pozdrawiam z tajemniczej Czerwonej Wyspy
sr. Bożena Skolimowska FMM

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych