Zamknij

Aleksandra Pajek, Wigilia Bożego Narodzenia

Wigilia otwiera cykl świąteczny Bożego Narodzenia oraz wyznacza początek roku obrzędowego i wegetacyjnego.

Wigilia otwiera cykl świąteczny Bożego Narodzenia oraz wyznacza początek roku obrzędowego i wegetacyjnego. Nazwa „wigilia” pochodzi od łacińskich słów „vigiliare” – czuwać oraz „vigilia” – czuwanie, straż nocna, warta. W kościele katolickim słowem tym określa się dni poprzedzające wszystkie ważniejsze święta, ale w języku potocznym kojarzy się przede wszystkim ze zwyczajami i obrzędami związanymi z dniem poprzedzającym Boże Narodzenie, a zwłaszcza z uroczystą wieczorną wieczerzą. W kościele katolickim świętuje się ją dopiero od VI w. n. e. Początkowo święta te obchodzono w różnych terminach, np.: 2 stycznia, 28 maja, 18 kwietnia, 6 stycznia. Ostatecznie jednak zwierzchnicy Kościoła na dzień Narodzin Zbawiciela wybrali datę 25 grudnia, a 24 grudnia jako wigilię, czyli przedświęcie.
W odległych wiekach, jeszcze przed przyjęciem chrześcijaństwa, na ziemiach słowiańskich około 25 grudnia, czyli w okresie zimowego przesilenia słońca, świętowano początek nowego cyklu wegetacyjnego. Odbywały się wtedy wielkie święta agrarne z licznymi elementami magii hodowlanej i rolniczej. Natomiast w dniu poprzedzającym – zimowe zaduszki, czyli święta ku czci zmarłych. Również w świecie antycznym w tym właśnie okresie obchodzono ważne zimowe święta agrarne, zaduszne, noworoczne, np. na bliskim wschodzie święto narodzin perskiego boga Mitry, a w państwie rzymskim Dzień Narodzin Niezwyciężonego Słońca. Nieprzypadkowo więc zwierzchnicy Kościoła wybrali akurat tą datę – uznali, że będzie najwłaściwsza, gdyż symbolikę narodzin słońca i światła da się łatwo zespolić z symboliką narodzin Chrystusa. W ten sposób kościół starym obrzędom i formom świętowania, które były utrwalone w świadomości ludzkiej poprzez tradycję i obyczaj nadawał nową interpretację i wiązał ze swoim terminarzem świąt. Następowało też przenikanie, mieszanie się zwyczajów pogańskich z chrześcijańskimi, dzięki czemu wigilia – a także cały cykl świąt Bożego Narodzenia – posiada tak wielką różnorodność obrzędów i zwyczajów.
Również w Polsce w obchodach wigilijnych (ale w świętach Bożego Narodzenia również) można odnaleźć pewne relikty dawnych pogańskich obrzędów – zarówno zaduszkowych jak i agrarnych.
Obrzędy zaduszkowe najlepiej zachowały się na Słowiańszczyźnie wschodniej i południowej, gdyż kościół prawosławny włączył święta tzw. dziadów, odprawiane cztery razy w roku, do kościelnych obrzędów liturgicznych. Natomiast w Polsce, gdzie były zwalczane przez duchowieństwo jako pogańskie, przetrwały głównie właśnie w obrzędowości wigilijnej i to w schrystianizowanej już postaci.
Wierzono więc powszechnie, że w wigilię dusze zmarłych mogą opuszczać zaświaty, odwiedzać domy i przebywać wśród swoich bliskich – należało więc zachowywać się w tym dniu ze szczególną ostrożnością. Obowiązywał zakaz szycia, przędzenia, rąbania drewna, spluwania na podłogę, chlustania pomyjami, tłuczenia kaszy w stępie, mielenia w żarnach, a noży, nożyc, czy też innych ostrych narzędzi można było używać tylko z zachowaniem wielkiej ostrożności – mogłoby to przestraszyć, zranić czy też obrazić przebywających w domu lub obejściu gości z zaświatów. Z tych samych powodów dmuchano na ławy, stołki i krzesła zanim się na nich usiadło oraz szeptem przepraszano, mogącą właśnie w tym miejscu odpoczywać, duszę. To dla dusz zmarłych stawiano na stole dodatkowe nakrycie (lub samą tylko łyżkę), zostawiano na noc – w domu lub na dworze – resztki potraw wigilijnych, kawałki opłatków, niemyte łyżki oraz wódkę na parapecie okiennym. Również, powszechny niegdyś w całej Polsce, zwyczaj zapraszania na ucztę wigilijną zwierząt, tak naprawdę był przywoływaniem zmarłych. Niezwykłym gościom uchylano drzwi mieszkania w czasie wieczerzy, zostawiano na noc zapalone światło, wszystko po to, by było im w ten jeden dzień w roku jak najwygodniej. Pozostałością po dawnych biesiadach zadusznych był natomiast dawny zwyczaj (złagodzony z czasem) spożywania wieczerzy wigilijnej w całkowitym milczeniu.
Przeżytkiem święta agrarnego są niewątpliwie snopki wigilijne umieszczane w izbie oraz słoma czy siano rozściełane na stole. Ich zadaniem było sprowadzenie urodzaju, obfitych plonów. Stół zaściełany siankiem z czasem, dzięki chrześcijaństwu, zaczęto interpretować jako pamiątkę siana, na którym Jezus leżał w żłóbku – mimo, że zwyczaj ten jest dawniejszy niż święta Bożego Narodzenia. Słomę na podłodze rozściełano również w intencji urodzajów – po wieczerzy kręcono z niej powrósła, którymi obwiązywano drzewa owocowe, aby mniej marzły i lepiej rodziły. Także rozmaite wróżby dotyczące przyszłego urodzaju (np. tzw. ciskanie kop, czyli rzucanie garści słomy wyciągniętej ze snopka pod powałę) )należy odnieść do dawnych zwyczajów agrarnych.
Z tych dawnych zwyczajów pogańskich niewiele przetrwało do obecnych czasów, a i te które są posiadają już wyłącznie chrześcijańska interpretację.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych