Zamknij

Realizacja projektu: ?Rewitalizacja synagogi w Przysusze? rozpoczęta!

Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego deklaruje: ?Chcemy odrestaurować synagogę i stworzyć w niej centrum kulturalne, które będzie służyć zarówno żydowskim grupom odwiedzającym miasto, jak i lokalnej społeczności?. Na swojej stronie internetowej zaprasza na wirtualny spacer po wnętrzu XVIII ?wiecznej synagodze w Przysusze.

Około 1720 r. przybyła do Przysuchy liczna grupa ludności żydowskiej, która zajęła pod osadnictwo plac o współczesnej nazwie „Plac Kolberga”, dawny „Rynek żydowski”. Żydzi rozpoczęli budowę okazałej synagogi, w pobliżu której powstał z czasem zespół zabudowań z łaźnią żydowską, szkołą dla chłopców, rzeźnią koszerną i cmentarzem. W XIX w. Przysucha była znanym ośrodkiem chasydyzmu, mistycznego ruchu, który narodził się w XVIII w. na Ukrainie. Nauczało tu prawdopodobnie ośmiu mędrców żydowskich-cadyków, którzy mieli swoje dwory i otaczali się uczniami. Najbardziej znany - Symcha Bunem (1765-1827) był uczniem cadyka Izraela z Kozienic, Lublinera i Jakuba Izaaka z Przysuchy. Jako młodzieniec studiował w jesziwach w Niemczech m.in. w Mattersdorfie oraz w Austrii w Nikolsburgu. Znał kilka języków obcych, ukończył farmację w Gdańsku i przez pewien czas prowadził w Przysusze aptekę. W 2 poł. XIX w. w osadzie wykazano 1966 Żydów, 542 Polaków i 12 Niemców. W przededniu II wojny światowej Żydzi stanowili ponad 60% ogółu mieszkańców Przysuchy. W getcie, które powstało pod koniec 1939 r. zgromadzono początkowo 2500 Żydów, podczas kolejnych transportów stłoczono w nim około 5000 osób. Likwidację getta rozpoczęto pomiędzy 15 sierpnia a 31 października 1942 r. Wojna przyniosła całkowitą zagładę tej społeczności – tym samym zamknięta została trwająca ponad 200 lat żydowska historia miasta.

W 1987 r. z inicjatywy chasydów z Kanady zostały odbudowane na kirkucie symboliczne groby cadyków z Przysuchy– ohele. Po ich prawej stronie osadzono zachowaną w całości macewę, najstarszą na ziemi radomskiej, pochodzącą z 1771 r. Napis w tłumaczeniu z hebrajskiego głosi m.in.: „Tu spoczywa Jakow, syn Zejwła […] komentator nauki bożej, zmarł i został pochowany pierwszego dnia Wielkiej Nocy 1771 r.”. Siła oddziaływania idei głoszonych przez tych cadyków trwa do dzisiaj. Z różnych stron świata, na jorcajt (rocznicę śmierci), przyjeżdżają chasydzi, by w symbolicznych ohelach złożyć kartki - kwitłech, na których wypisano prośby do zmarłych cadyków. Gdy żyli spełniali pragnienia, udzielali rad, leczyli chorych i wyrokowali w ważnych dla gminy sprawach. Po śmierci ich moc nie ustawała, byli bliżej Boga. Pierwsza tablica umieszczona wewnątrz ohelu, upamiętnia cadyków: Jakuba Izaaka, jego syna Jerachmiela, wnuka Jakuba Izaaka Elchanana i prawnuka Jehudi Meira. Druga tablica poświęcona jest Symchie Bunemowi, a trzecia w małym ohelu, Abrahamowi Mojżeszowi.

Synagoga w Przysusze (jid. Parshishe vel Przishe) została wzniesiona w latach 1774-1777 r. Jej potężny, zbudowany z wapienia gmach o powierzchni 650 m² górował nad miejscowością. Zaliczano ją dawniej do najokazalszych żydowskich świątyń w centralnej części kraju. Barokowa, orientowana, piętrowa, w opisach źródłowych określana jako wspaniała, rozbrzmiewała wówczas śpiewem kantorów i modlitwą wiernych. Podczas wojny zbezczeszczona, po wojnie powoli popadała w ruinę. Urządzono w niej gminny magazyn cementu. Pomimo prac konserwatorskich przeprowadzonych w latach 60. i 70. XX w. stan budynku się pogarszał. Wewnątrz zachował się jeszcze czytelny podział na przedsionek, salę kahalną oraz salę modlitw. Na piętrze osobne pomieszczenie dla kobiet, tzw. babiniec. W centrum sali modlitw bima otoczona balustradą i zwieńczona baldachimem. W ścianie wschodniej wnęka po szafie ołtarzowej aron ha-kodesz (nisza, w której przechowywano zwoje Tory), ujęty w dekoracyjne obramienie. Na ścianach w sali modlitw oraz na elewacji południowej widoczne fragmenty roślinno-zwierzęcej polichromii, wykonanej w XIX wieku i w okresie międzywojennym, w tym teksty hebrajskie. We wnęce ściany południowej rzadko już występująca kuna, pomocna w dyscyplinowaniu obywateli.

Od 2007 r. synagoga jest własnością Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego, (dalej: FODŻ), która przeprowadziła w 2008 r. niezbędne prace zabezpieczające, a w grudniu 2009 r. zakończyła etap przygotowania dokumentacji budowlanej i konserwatorskiej budynku. Fundacja rozpoczęła aplikowanie o środki unijne i ministerialne na rewitalizację obiektu. W 2012 r. zadanie Przysucha, synagoga (XVIII w.): wzmocnienie fundamentów i konstrukcji wsporczej bimy oraz wykonanie izolacji pionowych uzyskało wsparcie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Dziedzictwo kulturowe, priorytet 1. Ochrona zabytków. Dzięki otrzymanym środkom w 2012 r. w budynku XVIII-wiecznej synagogi przeprowadzone zostaną niezbędne prace zabezpieczające:
- wykonanie ławy fundamentowej w ścianie południowej i wschodniej, w celu wzmocnienia konstrukcji budynku;
- wykonanie fundamentowania konstrukcji wsporczej bimy w celu jej ustabilizowania;
- wykonanie izolacji pionowych ścian fundamentowych w celu ograniczenia zawilgocenia murów.

Remont prowadzi lubelska firma „KORBUD”.

FODŻ deklaruje: „Chcemy odrestaurować synagogę i stworzyć w niej centrum kulturalne, które będzie służyć zarówno żydowskim grupom odwiedzającym miasto, jak i lokalnej społeczności”. Na swojej stronie internetowej zaprasza na wirtualny spacer po wnętrzu XVIII –wiecznej synagodze w Przysusze.

Źródło:

www.fodz.pl

R. Fidos, A. Zarychta-Wójcicka, Przysucha i okolice. Przewodnik turystyczny, Przysucha 2008, s. 1 – 84 : il.

K. Markiewicz, Cadycy z Przysuchy, mps. w zbiorach Muzeum im. Oskara Kolberga w Przysusze.

A. Penkalla, Żydowskie ślady w woj. radomskim, Radom 1992.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych