Zamknij

Krzyże ?małżeńskie? z dawnych przedmieść Radomia

Krzyże ?małżeńskie? z dawnych przedmieść Radomia

Na początku XX wieku w Radomiu (wówczas de facto na przedmieściach naszego miasta) powstało kilka interesujących przydrożnych, kamiennych krzyży, które są przykładem fundacji małżeńskich

Na początku XX wieku w Radomiu (wówczas de facto na przedmieściach naszego miasta) powstało kilka interesujących przydrożnych, kamiennych krzyży, wystawionych Na cześć i chwałę Panu Bogu. Choć krzyże te rozrzucone są po przeciwległych krańcach dzisiejszego Radomia łączy je jeden ciekawy fakt – wszystkie są przykładem fundacji małżeńskich.

Pierwszym – chronologicznie rzecz ujmując - z krzyży ufundowanych przez małżonków i zaopatrzonych w stosowną inskrypcję, jest ten znajdujący się przy zbiegu ulic Skaryszewskiej i Skrzydlatej na Górnym Długojowie. Został on już opisany w poprzednim artykule. Kilka lat po wybudowaniu tego krzyża, w stosunkowo niedalekiej odległości od niego, powstał kolejny tego typu obiekt. To przydrożny krzyż stojący przy zbiegu ulic Skaryszewskiej i J. Słowackiego. Miejsce gdzie znajduje się krzyż jest bardzo ciekawe - stanowi swego rodzaju historyczne centrum dawnego Długojowa. W tym punkcie prastarego traktu iłżeckiego od wieków zbiegały się drogi z majątku Malczew i późniejszego Idalina (dzisiejsza ulica Idalińska) oraz z Górnego Długojowa, Janowa i Małęczyna (dzisiejsza ulica Skaryszewska). Miejsce to od dawien dawna miało charakter swoistego lokalnego „rynku” - w pobliżu znajdował się młyn i apteka, odbywał regularny handel. Z resztą miejsce to po dziś dzień zachowało cechy lokalnego „centrum” i ważnego węzła komunikacyjnego. A jeszcze w latach 90. XX wieku w użyciu było popularne określenie tej okolicy: „przy młynie”. Nie jest więc dziełem przypadku, że fundatorzy właśnie to miejsce dla krzyża wybrali. Choć sami mieszkali w innej części ówczesnego Długojowa, postanowili pomnik swej wiary postawić właśnie tu - w historycznym centrum miejscowości. Dokonali tym samym sakralizacji tej publicznej przestrzeni.

Opisywany krzyż posiada dość prostą konstrukcję. Składa się z płaskiej bazy, trzyczęściowego cokołu głównego oraz wieńczącego całość krucyfiksu. Cały obiekt wykonany jest z prostych brył rzezanych w piaskowcu. W środkowej części cokołu znajduje się ryta inskrypcja:

FONDATOROWIE

MAŁŻONKOWIE

FRANCISZEK

I KATARZYNA

FRANK.

1908 R.

Krzyż ten w 1993 r. wpisany został do rejestru zabytków ruchomych Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Radomiu, pod Nr 73/B/93. Uzyskanie bliższych informacji o dziejach krzyża stało się możliwe dzięki dotarciu do p. Honoraty Maj – wnuczki fundatorów obiektu. Państwo Frąkowie – bo tak brzmi prawidłowo ich nazwisko – byli rolnikami. Gospodarowali na kilku morgach rozrzuconych po Ukazowym i Górnym Długojowie. Mieli też ziemię na Idalinie. Rodzinna pamięć nie zachowała nawet dokładnych dat ich urodzin ani śmierci. Wiadomo jedynie, że oboje urodzili się w latach 60. XIX wieku. Franciszek zmarł w wieku około 53 lat prawdopodobnie w latach wielkiej wojny. Katarzyna dożyła około 65 lat i zmarła około 1932 r. Fundatorowie spoczywają na cmentarzu przy ul. Limanowskiego, ale nie zachowało się ich epitafium. Obydwoje byli chorowici i jak przypuszcza ich wnuczka to właśnie intencja błagalna o błogosławieństwo w zdrowiu była motywem wystawienia przez nich krzyża. Patrząc na to oczyma wiary można by powiedzieć, że wzięli wprost do serca słowa Chrystusa: Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię. Weźcie na siebie moje jarzmo i uczcie się ode Mnie, bo jestem cichy i pokornego serca, a znajdziecie ukojenie dla dusz waszych. (Mt 11, 28-29).

Prócz zapisu tych podstawowych informacji o krzyżu i jego fundatorach, uzyskanych dzięki p. H. Maj, można pokusić się także o wypowiedzenie kilku zdań refleksji, wynikających wprost z historycznej ikonografii tego zabytku. I tak patrząc na rok powstania obiektu myśli biegną od razu do pierwszej dekady zeszłego stulecia. Były to czasy niespokojne. Polacy kolejny raz upomnieli się o swoją ojczyznę, o swój język. Cóż mogło się dziać w sercach rodaków po kolejnym nieudanym zrywie ku wolności – rewolucji 1905-7 roku? Kolejna szansa wyswobodzenia kraju została utracona. Być może wówczas ten znak krzyża - męki i śmierci Chrystusa Pana - był dla fundatorów ważnym symbolem nadziei? W kontekście narodowej niewoli warto zwrócić szczególną uwagę na destrukcyjny wpływ rusyfikacji na naszych przodków. Lata walki z polskim językiem i duchem powoli ale zauważalnie zaczęły zbierać swe żniwo. Efekty tego dostrzegalne są na inskrypcji z opisywanego krzyża! Widać tu zrusyfikowany zapis słowa „fundatorowie” (przez literę „o” zamiast „u”), lustrzane odbicie litery „Ż” w słowie „małżonkowie” oraz, co znamienne, niepoprawną (fonetyczną, również zrusyfikowaną) pisownię nazwiska fundatorów krzyża, które - jak już wspomniano - prawidłowo brzmi Frąk.

Dziś krzyż ze styku Idalina i Długojowa, trwając w swej pokorze i prostocie na rozstajach dróg - cieszy swym pięknem. Ale nie byłoby tak, gdyby nie troska i upór wspomnianej Honoraty Maj – wnuczki fundatorów krzyża. Dzięki jej interwencji i apelom u wszelkich możliwych władz zabytek ten w końcu 2007 r. został poddany fachowej konserwacji. Ponaglane naciskiem p. Maj instytucje miasta, na terenie którego krzyż stoi, poczuły się do odpowiedzialności za jego stan zachowania, który w krytycznym momencie zagrażał już zdrowiu i życiu przechodniów...

Bliższych informacji o fundatorach i historii dwóch pozostałych krzyży małżeńskich wprawdzie nie udało mi się jeszcze ustalić, ale już teraz można o tych obiektach powiedzieć kilka interesujących słów. Jeden z tych krzyży znajduje się na zachodnich krańcach Radomia. Położony jest przy ulicy Kierzkowskiej, w pobliżu posesji o numerze 87. Krzyż ten posiada wielce plastyczne walory obiektu przydrożnego. Znajduje się mniej więcej w połowie dawnej wsi Kierzków, po południowej stronie drogi. Stoi w otoczeniu czterech, dziś już wiekowych i okazałych, kasztanowców. Krzyż ten wykonany został z piaskowca przez radomskiego kamieniarza - znanego już nam Piotra Leona Staniszewskiego (1864-1934). Za fundament krzyżowi temu służą polne kamienie. Obiekt posiada dwuczęściową bazę, w której znajduje się sygnatura kamieniarza: „L. STANISZEWSKI \ W RADOMIU”. Powyżej bazy znajduje się także dwuczęściowy cokół główny, w którego przedniej ścianie wyryta jest następująca inskrypcja:

NA CZEŚĆ I CHWAŁĘ

PANU BOGU

TĘ PAMIĄTKĘ POSTAWILI

MAŁŻONKOWIE

KAROLINA I LEON

KURĘBSCY

1912 R.

Powyżej inskrypcji – zapewne wtórnie – wyryto niewielką płyciznę w której za szkłem umieszczono obrazek Matki Bożej Częstochowskiej. Obiekt wieńczy pokaźny, kamienny krucyfiks z metalową pasyjką. Choć obiekt wykonany jest z naturalnego kamienia wiejskim zwyczajem został „pobielony”. W swojej historii malowany był między innymi na niebiesko, obecnie posiada malaturę o jednolitym piaskowym kolorze. Od wybudowania krzyża minęło już ponad 100 lat. Kawał czasu i zapewne niejedna ciekawa historia, związana z krzyżem i jego fundatorami. Być może na Kierzkowie, gdzieś w Radomiu, lub w szerokim świecie żyją jacyś potomkowie Karoliny i Leona Kurębskich. Dzieje tego obiektu sakralnego i osób z nim związanych czekają więc cały czas na odkrycie...

Ostatni z małżeńskich krzyży znajduje się przy ulicy Gołębiowskiej 58, czyli na północnych rubieżach ówczesnego Radomia, jakimi była historyczna, miejska wieś Gołębiów. Obiekt ten równo sto lat temu ufundowali małżonkowie Józefa (1882-1955) i Szymon (1871-1943) Boruchowie. Fundatorzy krzyża spoczywają na radomskim cmentarzu przy ul. B. Limanowskiego, w kwaterze 16a. Krzyż ten wkomponowany jest w ogrodzenie posesji przy ul. Gołębiowskiej 58 – zapewne związanej historycznie z fundatorami. Jest to kamienny, piaskowcowy obiekt, posadowiony na szerokim fundamencie, na którym znajduje się baza złożona z trzech prostopadłościanów. Powyżej bazy - cokół główny, w którego przedniej ścianie widnieje ryta inskrypcja:

NA CZEŚĆ I CHWAŁĘ

PANU BOGU

TĘ PAMIĄTKĘ POSTAWILI

JÓZEFA I SZYMON BORUCH

1915 R.

Powyżej napisu znajduje się płytka oszklona wnęka z umieszczonym w niej obrazem Matki Bożej z Dzieciątkiem. Obiekt zwieńczony jest murowanym, pokaźnych rozmiarów krucyfiksem z pasyjką. Krzyż ten, choć dziś znajduje się za płotem posesji, posiada piękne żeliwne ogrodzenie, co pozwala przypuszczać, że pierwotne miał charakter typowo przydrożny – był dostępny dla ogółu społeczeństwa. Tak jak w przypadku krzyża z Kierzkowa i tu – gdyby zapukać do drzwi domu stojącego obok krzyża, i zapytać o dzieje tego obiektu i losy jego fundatorów – na pewno posypała by się niejedna fascynująca historia... Na obecną chwilę musi wystarczyć nam wyobraźnia, którą w tym konkretnym przypadku mamy jednak możliwość zainspirować i pobudzić w rzadko spotykany sposób. Na nagrobku Józefy i Szymona Boruchów zachowały się bowiem ich fotografie. Można więc zobaczyć jak wyglądali fundatorzy krzyża sprzed wieku.

Za dwa tygodnie najstarsze w Radomiu żakowickie kapliczki

Paweł Puton

Radom, 8 lipca 2015 r.

Literatura, źródła:

1. Górski M., Krzyż, ul. Kierzkowska, opis obiektu, sporządzony w ramach prac inwentaryzacyjnych SKRZR, Radom 2005.

2. Informacje i dokumenty uzyskane od p. Honoraty Maj.

3. Jelski A., Karta ewidencji zabytku ruchomego – Krzyż na cokole, ul. Słowackiego przy wlocie ul. Skaryszewskiej, Radom 1992, Archiwum Delegatury w Radomiu WUOZ.

4. Krzyż przy ul. J. Słowackiego, w: J. Sekulski, Encyklopedia Radomia. Nowe Wydanie, Radom 2012, s. 157.

5. Puton P., Kapliczki – przydrożne świadectwa wiary przodków, „Głos Mariacki”, 2012, nr 5, s. 19-21.

6. Puton P., Karty ewidencyjne murowanych kapliczek, figur i krzyży: Krzyż na cokole, ul. J. Słowackiego\ Skaryszewska. Karta B-004, Radom 2005; B-004a, Radom 2010. Archiwum Społecznego Komitetu Ratowania Zabytków Radomia.

7. Puton P., Karty ewidencyjne murowanych kapliczek, figur i krzyży: Przydrożny krzyż na cokole, ul. Kierzkowska 87. Karta B-005, Radom 2006; B-005a, Radom 2010. Archiwum Społecznego Komitetu Ratowania Zabytków Radomia.

8. Puton P., Karty ewidencyjne murowanych kapliczek, figur i krzyży: Krzyż na cokole, ul. Gołębiowska 58. Karta B-006, Radom 2005, Archiwum Społecznego Komitetu Ratowania Zabytków Radomia.

9. Puton P., Krzyż przy zbiegu ulic Skaryszewskiej i Słowackiego. Przydrożne świadectwa wiary naszych przodków (2), „dni. Dobra Nowina z Idalina”, 2015, nr 2, s. 23-24.

10. Puton P., Radomskie kapliczki [Cz. 4]. Krzyże, „Wczoraj i Dziś Radomia”, 2007, Nr 2, s. 30.

11. Świerczyński G., Dokumentacja powykonawcza konserwacji przydrożnego krzyża przy ul. Skaryszewskiej i Słowackiego w Radomiu, 2007, Archiwum Delegatury w Radomiu WUOZ.

Regional Operational Program of the Mazovian Voivodeship 2014-2020

×

Drogi Użytkowniku!

Administratorem Twoich danych jest Muzeum Wsi Radomskiej z siedzibą przy ulicy Szydłowieckiej 30 w Radomiu. Nasz e-mail to muzeumwsi@muzeum-radom.pl, a numer telefonu 48 332 92 81.

Inspektorem ochrony danych w naszej placówce jest Katarzyna Fryczkowska, z którą skontaktujesz się mailem info@abi.radom.pl

Twoje dane zbieramy wyłącznie w celach związanych ze statutowymi zadaniami MUZEUM. Podstawą naszego działania jest przepis prawa i nasz usprawiedliwiony cel. Twoje dane pozyskaliśmy podczas pierwszego kontaktu na etapie nawiązywania współpracy. Poprosimy Cię o podanie tylko takiego zakresu danych, jaki jest niezbędny do realizacji naszych celów:

  • gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie;
  • katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów;
  • przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  • zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  • urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  • organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  • prowadzenie działalności edukacyjnej;
  • popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  • udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  • zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  • prowadzenie działalności wydawniczej.

W trosce o bezpieczeństwo zasobów Muzeum informujemy Cię, że będziemy monitorować siedzibę Muzeum z poszanowaniem Twojej ochrony do prywatności. W tym wypadku będziemy działać w oparciu o prawnie uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora.

Nie będziemy przekazywać Twoich danych poza Polskę, ale chcemy udostępnić je podmiotom, które wspierają nas wypełnianiu naszych zadań. Działamy w tym przypadku w celu wypełnienia obowiązku prawnego, który na nas spoczywa oraz w związku z naszym prawnie usprawiedliwionym celem.

Twoje dane będziemy przetwarzać w oparciu o uzasadniony interes realizowany przez nas jako administratora danych tj. do momentu ustania przewarzania w celach planowania biznesowego związanego z organizacją funkcjonowania Muzeum.

Przysługuje Ci prawo dostępu do Twoich danych, a także sprostowania, żądania usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Masz także prawo złożenia skargi do organu nadzorczego.

Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale odmowa ich podania może uniemożliwić podjęcie współpracy.

Administrator Danych Osobowych